"Theoretische radius elektrische auto's is bedrieglijk"

opel-ampera-e_2017

In een Zwitsers televisieprogramma wordt de radius van elektrische wagens aan de kaak gesteld. Die wijkt vaak minimaal 40 procent af van de opgegeven waarden.

Het gaat daarin om een samenwerking tussen de makers van "A Bon Entendeur" en de Franse consumentenorganisatie UFC-- Que Choisir. Ook het Belgische Test-Aankoop en enkele Europese zusterorganisaties werden betrokken bij het onderzoek.

In de test wordt uitgegaan van een realistische situatie. Want hoewel we dagelijks alleen in de wagen zitten in de file, zijn er ook veel momenten dat je een passagier naast je hebt, en twee kinderen achterin. Vanwege het koude weer werd de klimatisatie op 22 graden ingesteld. Het traject van 124 kilometer zag zowel stadsverkeer als snelweg. Onderweg werden de verschillende combinaties afgewisseld, om het effect van de chauffeur in de test te verminderen.

De conclusie van het onderzoek is dat het rijbereik van de testwagens minstens 40 procent onder de aangegeven radius lag. De Nissan LEAF haalde 144 km van de opgegeven 250, de Renault ZOE reed 232 in plaats van 400 km ver. De Opel Ampera-E leek het verst te geraken, al was dat ook maar 304 in plaats van 520 kilometer ver.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Vital Van den Heuvel 18:41
afbeelding van Vital Van den Heuvel

Hoe is er mee gereden? Zo'n wagen is gemaakt om defensief te rijden en dat moeten nog veel mensen leren.

Vic DEE 10:44
afbeelding van Vic DEE

Anderhalf jaar geleden verscheen in AUTOFANS een artikel over mijn ervaringen met een MITSUBISHI OUTLANDER PHRV hybride. ( Electro + Benzine )
Ondertussen zijn we 30.000 km verder.
Bij de aankoop wist de , eerlijke, verkoper mij te melden dat de in brochure vermelde 60 km bereik bij volle oplaadbeurt niet realistisch was en dat je ergens rond de 45 km zou uitkomen.
Ik ben altijd een defensief rijder ( niet snel optrekken en niet boven 120 km op autosnelwegen.)
Bij afstanden gereden op gewestwegen is mijn rijbereik 45 km. Neem ik de autosnelweg : raak ik 32 km ver.
De verkoper heeft mij een realistisch beeld gegeven en daar ben ik tevreden mee. Had ik moeten voortgaan op de brochuregegevens dan was ik nu een ontevreden en bedrogen klant geweest !
Nog iets: ik rij nog zelden electrisch op autosnelwegen gezien het hogere verbruik. Door de ' SAVE ' stand kan ik de electro bewaren tot ik weer op gewestwegen of in steden kom : waar ik dus niet ' bezoedel ' en ook ook geluidloos rij ! Met andere woorden: ik vervuil niet en zorg niet voor geluidsoverlast daar waar het het meest nodig is.
Wat laadpalen betreft: nog steeds onvoldoende en volledige chaos op gebied van connecties en betaalmogelijkheden.

Adriaan 12:16
afbeelding van Adriaan

Na 30k km gereden te hebben, wat is uw gemiddeld verbruik? Zeker bij plug in hybrides, waar de brochure extreem lage cijfers beloofd, ben ik altijd benieuwd naar het echte werkelijke verbruik.

Vic DEE 16:49
afbeelding van Vic DEE

De brochure van deze MITSUBISHI OUTLANDER spreekt over een verbruik van 1.9 liter. Zoals bij alle benzine en dieselwagens is ook dit pure fictie. Rij je elke dag niet meer dan 40 km dan rij je puur electrisch en is je verbruik , ook na honderden kilometers : 0 liter. In mijn geval rij ik regelmatig 40 kilometer maar ook regelmatig langere afstanden naar het buitenland ( kan 1500 km zijn ). Zoals gezegd: laadpalen niet te vinden en dus kan ik voor langere afstanden niet laden en rij ik puur op benzine. ( De wagen zal wel , bij afremmen , ook laden ) Na 30.000 km is mijn benzineverbruik 5,0 liter. Wat , voor een dergelijke redelijke zware wagen ( ook door het gewicht van de batterijen ) lang niet onaardig is. Dit is werkelijk gemeten door alle tankbeurten minutieus bij te houden.

Evo X 15:17
afbeelding van Evo X

Da's flink want mijne 4g63 geraakt met 5 liter 60km ver. Qua zware wagen valt da mee ze, er zijn sedans die meer wegen zonder hybride aandrijving.

andre123 17:42
afbeelding van andre123

wie zich laat vangen door theoretische verbruikcijfers komt altijd bedrogen,dit geld voor elke aandrijving,dus ook voor electrisch.
ik haal met de zoe nu met verwarming verlichting etc vlot 200 km en ik rij ermee zoals met een gewone wagen,dus geen verbruiksfreak,merendeels snelweg tegen 120,normaal acceleren ,maar wel anticiperen op het verkeer,dus niet zoals velen om de haverklap op de rem.
bij normale temperaturen is 300 km geen probleem.
tevreden dus.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws