Om het verbruik te optimaliseren, zou een turbo per cilinder beter zijn. Tot die conclusie kwam Jim Clarke.
Nee, niet de electromuzikant van Shake your booty en Southside, wel een voormalig ingenieur van Ford die instond voor de modulaire V8 en de Duratec V6. Iemand die er wel wat van kan weten.
Het idee bestaat uit twee gaskleppen en een turbolader per cilinder van een motor. Op die manier wordt elke cilinder sneller gevuld dan in een normale verbrandingsmotor, zodat het koppel sneller ter beschikking staat. De voorziene turbo's staan ook dichter bij de uitlaten en kunnen een pak kleiner zijn dan de huidige, waardoor ze sneller kunnen draaien. Volgens Clarke kan daarmee ook de turbo lag vermeden worden.
Tot op vandaag blijft het echter bij een patent, want er werden nog geen prototypes gebouwd. Als iemand zich geroepen voelt?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden