Een turbo op elke cilinder?

turbo-on-cylinder-engine_cropped

Om het verbruik te optimaliseren, zou een turbo per cilinder beter zijn. Tot die conclusie kwam Jim Clarke.

Nee, niet de electromuzikant van Shake your booty en Southside, wel een voormalig ingenieur van Ford die instond voor de modulaire V8 en de Duratec V6. Iemand die er wel wat van kan weten.

Het idee bestaat uit twee gaskleppen en een turbolader per cilinder van een motor. Op die manier wordt elke cilinder sneller gevuld dan in een normale verbrandingsmotor, zodat het koppel sneller ter beschikking staat. De voorziene turbo's staan ook dichter bij de uitlaten en kunnen een pak kleiner zijn dan de huidige, waardoor ze sneller kunnen draaien. Volgens Clarke kan daarmee ook de turbo lag vermeden worden.

Tot op vandaag blijft het echter bij een patent, want er werden nog geen prototypes gebouwd. Als iemand zich geroepen voelt?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws