Weet je nog toen Mazda niet mee deed aan de downsizing-trend en ze nu stiekem gelijk blijken te hebben? Wel, het bedrijf maakt zich nu zorgen over de snelle elektrificering van het wagenpark.
We moeten er niet naïef over doen, automerken volgen parameters opgelegd door de overheden om wagens te bouwen die er als het groenste uit komen binnen die parameters. Denk maar aan alle driecilinders die amper iets verbruiken in de laboratoriumcyclus maar door de mand vallen in de échte wereld. Mazda, was altijd wat het buitenbeentje. Met een diesel van 2.2-liter groot en benzines zonder turbokracht. Het is niet toevallig dat het Japanse merk in de 'Real World'-testcyclus fraaie cijfers scoort.
Nu goed, terug naar het nieuws van de dag; Mazda's vicepresident voor de VS, Robert Davis, heeft tijdens een seminarie in Michigan zijn bezorgdheid getoond over de toekomstige elektrische voertuigen die richting de dealers komen. Vooral de impact van de lithium-ion-batterijen op het milieu baart hem zorgen. Omdat die niet zo gemakkelijk kunnen worden gerecycleerd als pakweg batterijen van je smartphone. "We moeten beseffen dat elektrische wagens geen 'zero emissie' zijn", stelt Robert. "Dit is verplaatste emissie. We kunnen beter dan dit. We moeten samen werken aan de beste oplossing voor klanten én milieu."
Het kan dan ook geen toeval zijn dat Mazda de laatste jaren zoveel tijd, geld en energie heeft gestoken in haar SkyActiv-motoren. Omdat het merk simpelweg gelooft dat een solide verbrandingsmotor de belangrijkste basis is om op verder te bouwen. Ook voor een (plug-in)hybride.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden