Niet dat je 'm kan zo kan kopen maar de N-afdeling van Hyundai is al volop aan het testen met vierwielaangedreven gerief. Prototypes die de toekomst met meer kracht moeten verzekeren.
Het was Albert Biermann zelf die het nieuwtje los liet tijdens de lancering van de i30 N. Al benadrukte de ex-BMW M-baas meteen dat er momenteel geen plannen zijn om het geheel in productie te nemen. Simpelweg omdat de huidige i30 N met maximaal 275 pk die kracht nog op de grond krijgt via de voorpootjes (en sper). Komt er ooit meer kracht onder de kap - na een facelift of bij een nieuwe generatie -, dan is vierwielaandrijving niet uitgesloten. Het is een stap die Ford en Volkswagen tenslotte ook hebben gezet met de Focus RS en Golf R.
Wat er dan wel al zeker op de planning staat? Een DCT-automaat met dubbele koppeling voor de i30 N, een zet om de performante wagen ook aantrekkelijker te maken voor een meer 'gematigd' publiek. En een tweede N-model natuurlijk. Hoewel een variant gebaseerd op de i20 de meest logische keuze lijkt - wegens de link met het WRC - is zo'n i20 N volgens iedereen bij Hyundai zo goed als uitgesloten. Waardoor het geld staat op een N-variant van de nieuwe generatie Veloster. Een model dat naar alle waarschijnlijkheid niet meer naar Europa zal komen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden