In 2018 moet je meer dan 30.000 km rijden om diesel te kunnen verantwoorden

VAB-Diesel

Automobilistenvereniging VAB heeft haar jaarlijks telraam boven gehaald om te bereken wat een particulier nu best koopt; een diesel of een benzine. Wel, vanaf 2018 zal je minimaal 30.000 kilometer moeten malen om een diesel te kunnen verantwoorden. Binnenkort de brandstof van de elite, neem het van ons aan...

Achttien gezinswagens nam VAB onder de loep. Van Peugeot 308, over Mazda CX-3 tot Nissan Qashqai. Kortom; een bont allegaartje van representatieve modellen die je als particulier daadwerkelijk zou kopen. Het doel? Berekenen wat nu het voordeligste uitkomt, dieselen of op benzine rijden. Niet door enkel de pompprijs in acht te nemen, wel door de zogenaamde TCO te bereken, de befaamde Total Cost of Ownership. Daarbij wordt ook gekeken naar BIV en jaarlijkse taksen en dit over vijf jaar. Het resultaat?

Diesel is des duivels.

Nu ja, wat overdreven, al komt puur op fiscale meerkost al naar boven dat een diesel wel eens meer dan 1.000 euro duurder kan zijn over die vijf jaar. Een cijfer dat initieel nog gecounterd kan worden door de lagere prijs aan de pomp maar eind 2018 worden de prijzen voor benzine en diesel aan de pomp gelijk getrokken. Waardoor je enkel nog kan profiteren van het lagere verbruik van een diesel. Tot op zo'n punt dat amper 3% particulieren begin 2019 nog baat heeft bij diesel. Of in kilometers; je zal meer dan 30.000 kilometer per jaar moeten rijden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
dieselaar 11:44
afbeelding van dieselaar

Laatst een langere poos met een Kai Niro gereden (hybride) en kwam toch tot de vaststelling dat deze zo'n 2l/100km benzine méér verbruikt dan de dieselwagen die op papier evenveel verbruikt.

Techno Patat 15:36
afbeelding van Techno Patat

Er is dan ook niets dat meer liegt over z'n verbruik dan een hybride :-)! Al moet ik toegeven: m'n buurman heeft een auris hybride gekocht en klaagde in her begin ook van het vebruik. Maar daarna er mee leren rijden zoals het bedoeld is en zoals de hybride ervoor gemaakt is en hij komt nu toch toe met 3-4,5l/100km afhankelijk van het soort rit...

Yvesw 15:51
afbeelding van Yvesw

Bekijken we de cijfers van VAB, dan blijken vooral diesels de grote leugenaars te zijn met een afwijking tot wel 67 procent van het normverbruik. Laat ons ook eerlijk zijn, alles onder de 4 l/ 100 km is eigenlijk onhaalbaar zonder hulp...

Techno Patat 16:53
afbeelding van Techno Patat

Dat is zeker dat! Alles rond de 5 met een normale rijstijl vind ik al heel goed eigenlijk :D!

Jos D. 16:37
afbeelding van Jos D.

Ik hoef niks te verantwoorden. Ik koop een diesel omdat ik er zin in heb.

Hendrik 23:11
afbeelding van Hendrik

Ik ook ! Bovendien, bij gelijke prijs aan de pomp : motoren gaan langer mee, veel meer koppel bij zeer lage toeren, minder oliewissels, minder storingsgevoelig, moter blijft "vetter" en smeert hierdoor zichzelf , verbruikt minder. Anders waren alle vrachtwagenmotoren al lang terug op benzine, wat vroeger trouwens het geval was.
Maar als ze diesel schoner kunnen krijgen, des te beter.

Kris 15:00
afbeelding van Kris

Ik ben ook voor diesel. Ik rij met een subaru forester en trek er een caravan mee. Voor de zelfde kracht te behalen met mijn 20 D moet ik een 2,5 l naft nemen dus meer verstook. Nu 6 tot, 7 liter constant 4x4 dus niet slecht zeker. Met winterbanden. Zonder met gewone soms wel 5 l. Komt daar maar eens achter. En op 3 jaar 55000 km te weinig volgens jullie vergeet het mijn garagist zegt dat dit zever is. Nu als subaru een goed alternatief heeft hybride of full met de zelfde koppel vermogen ok maar anders ni.

Philip van Praag 18:52
afbeelding van Philip van Praag

Rij met een 350 Ml Mercedes Bleutec en heb op de snelweg een verbruik van 9/10 li maar trek een caravan van 2 ton en dan ook maar een verbruik van gemiddeld 12 li/100 km. Ik rij zo'n 20. 000 km met de caravan per jaar en nog eens 5.000 zonder wat moet ik kopen ?
Hybride ? Dat rij je zo stuk . Mijn ML trekt alles overal over . Welk merk geeft mij 5 jaar ,,trek,,garantie ? zonder zorgen.

De man met het hoedje 00:45
afbeelding van De man met het hoedje

En als iedereen over is naar benzine, gaan ze benzinewagens extra belasten wegens milieuvervuilend, en daarna, als iedereen over is naar elektrisch, dan gaan ze de elektriciteitsprijzen fors verhogen omdat ze geen taxen en accijnzen op benzine kunnen innen.

Yvesw 09:59
afbeelding van Yvesw

Om dan tot het besef te komen dat ze toch iets gaan moeten doen aan die CO2-uitstoot waardoor ze terug diesels gaan promoten. En zo is de cirkel rond... :-)

Mathieu 10:31
afbeelding van Mathieu

Allemaal zo anti benzine!
Er zijn inderdaad nog de uitzonderingen hé. Caravan trekken, hoog aantal kilometers per jaar rijden, enz... Maar geef toe dat het merendeel van de mensen geen diesel nodig heeft!
Mijn benzine Fiësta van in den tijd was 10j, toen ongeval gehad. Maar tot dan nooit geen problemen gehad met de motor!
Nu heb ik een diesel, ondertussen ook 10j, wel hierna wordt het een benzine. Ik doe te weinig km's, en ik merk echt wel dat het onderhoud duurder is, keuring is duurder, de stukken, ... Als daarbij nog eens komt dat in 2018 de prijs gelijk wordt getrokken met benzine, en dat ik tegen 2020 veel steden niet meer binnen mag zonder een roetfilter te steken, dan is de keuze snel gemaakt. Maar voor het verbruik op dit moment hoef ik het niet te laten. 6,3l/100km voor een auto van 10j en een 1800 TdCi vind ik niet slecht.

En ja, er zit kans in dat de benzine duurder zal worden, maar zo zit ons land nu eenmaal in elkaar. Kijk maar naar de diesel. Promoten, promoten, promoten en dan... duurder maken en meer belasten.

John 11:21
afbeelding van John

6 jaar geleden een diesel gekocht met de eco-premie, reed toen nog +30K km per jaar. Dat is ondertussen gezakt naar 19K km per jaar. Mijn volgende wordt zeker een benzine, en afhankelijk van de voorwaarden op dat moment misschien wel een CNG model. Maar ik ga wel eerst deze auto "oprijden" en niet speciaal vervangen omwille van andere maatregelen. Mag ik niet meer in steden binnen? Geen probleem, ik ga wel elders shoppen.

Mathieu 13:31
afbeelding van Mathieu

Uw diesel zal nog een aantal jaren mee kunnen, want u heeft waarschijnlijk een euro 5 norm, ik heb een euro 4. En in Gent start in 2020 dan ook de LEZ.
Ik moet normaal nooit in het centrum zijn, maar als ik in 2020 naar een bepaald ziekenhuis wil gaan in Gent, zal ik nu een hele ommeweg moeten nemen om de LEZ te vermijden. En een roetfilter steken op een oude wagen zie ik niet zitten. Maar, ik heb nog een paar jaar...

Theo 13:00
afbeelding van Theo

Ik kan persoonlijk de kostprijs vergelijken tussen twee identieke auto's van 5 jaar oud, de ene een diesel de andere een benzine. Door omstandigheden kan ik ook een vergelijking maken tussen een nieuwe diesel en een tijdelijke identieke vervangwagen maar met zuinige benzine motor. Blijkbaar zijn die nieuwe zuinige benzinemotoren(TSI, TCE....)niet zo zuinig en stoten ze ook roetdeeltjes uit. Het gepubliceerde verhaaltje van 30000km door de VAB is een regelmatig terugkomend fenomeen. Als ik hun cijfers over auto's bekijk zou ik zeggen, leren tellen VAB. Daartegenover staat als je naar de verkoopsprijzen gaat kijken van hun autowegenvignetten kunnen ze blijkbaar zeer goed (door-)tellen.
Een 10-daags autovignet voor Oostenrijk kost in Oostenrijk en op de Duitse snelwegen 8.90€. Voor de VAB-leden kost dit 12.10€(37% meerprijs) en voor niet leden 15.10€(70% meerprijs).
Als doorsnee belastingbetaler(dus geen bedrijfswagen) heb ik mijn auto's altijd volledig zelf moeten betalen. De cijfers van VAB lopen over een periode van 5 jaar(zie tabellen in GVA). Als ik rond mij kijk zie ik de meeste mensen en mezelf toch veel langer rijden met onze auto's en dan verandert de financiële situatie.
Ik blij voorlopig met een diesel rijden tot er een volwaardig alternatief is .
In afwachting kunnen ze bij VAB misschien een nieuw telraam kopen want de nieuwe generatie benzinemotoren is allesbehalve zuinig en ook niet milieuvriendelijk.

Bartel 16:14
afbeelding van Bartel

Ik rij sedert ’97 met diesel
Dit jaar heb ik me mijn eerste benzine gekocht.

Ik doe 20.000 km per jaar maar voornamelijk korte stukjes. Met mijn laaste diesel heb ik problemen gehad met de roetfilter.
Jaarlijkse taks en BIV is lager voor een naft. Verzekering lijkt me niet veel uit te maken.

De 150 pk sterke benzine verbruikt gemiddeld 7 liter en ik rij “normaal”
Mijn ex - 136 pk sterke diesel verbruikte gemiddeld 6.3 liter

De benzine is veel stiller en trekt aangenamer op maar heeft minder kracht onderin.
Die extra liter benzine maakt me niet veel uit wetende dat ik geen roetfilterproblemen kan krijgen.
Ik ga er ook niet wakker van liggen als de naft me iets meer heeft gekost per jaar dan een diesel. Ik vind naft momenteel de correcte keuze in mijn geval.

Elke gebruiker is anders en dient zijn gezond verstand te gebruiken bij aanschaf benzine/diesel wagen.

Eva 19:13
afbeelding van Eva

Men is aardig op weg om heel wat diesel-rijdende mensen op de zenuwen te werken met roetfilters, Eco Lez, gelijke prijs diesel/benzine, of zelfs naar nieuwe benzine-wagens. Hebben dieselrijdende mensen niet een flinke duit in 't zakje gedaan bij de aanschaf van hun wagen? hogere bedrag aan btw bij aanschaf? jaarlijks hoger bedrag verkeersbelastin. Het zijn van dag 1 zeer bewuste kopers geweest van een "duurdere" maar toch "zuinige" wagen met een "betrouwbare" dieselmotor die "meer jaren" meegaat. Als ik rondkijk zie ik veel middelgrote dieselwagens uitgesproken functioneren als gezinswagen. Ik rij zelf met een Nissan Almera 1500dci van 2006 en ben nog steeds "uiterst" tevreden van dit bewust gekochte dieselwagentje. Probleemloos meer dan 160000 km gebold altijd met de airco aan en verbruik ligt gemiddeld 6,2L/100km. Gemiddelde onderhoudskost 300 Euro/jaar. Wie levert mij iets beter, zuiniger, betaalbaar en langlevend ? De realiteit : waarschijnlijk zitten vele huisgezinnen momenteel met eenzelfde probleem als ik.

Jean 21:43
afbeelding van Jean

Als de diesel eve hoog als benzine doen.dan moeten de diesel ook aan aankoop en rijtaks ook even hoog zetten als benzine wagens.dan gaan we maar bij de buren tanken he.

Wimdc 22:10
afbeelding van Wimdc

Het overwegen waard is de ombouw van een hybride wagen op LPG. Bvb Toyota Auris. Fiscaal interessant en reeds terugverdiend na je eerste 15.000km.

Adriaan 10:08
afbeelding van Adriaan

Dat is iets dat ik heel sterk aan het overwegen ben, met de auris hybride. Heeft hier iemand al ervaring mee?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws