Dieselstop voor Volvo

volvo-xc60-diesel

Volvo ziet geen heil meer in het ontwikkelen van een nieuwe generatie diesels. Waardoor het tegen 2023 over en out is voor diesel-Volvo's, dat weet Hakan Samuelsson, ceo van het merk, zelf te zeggen.

Blijft Hakan Samuelsson de komende jaren nog aan het roer van Volvo - en geloof ons, dat zal heus gebeuren -, dan nadert het tijdperk van dieselaangedreven Volvo's. De ceo van het Zweedse bedrijf gelooft namelijk niet meer in het nut van stevig te investeren in een nieuwe generatie dieselmotoren. Waardoor de huidige generatie dieselmotor bij het merk (geïntroduceerd in 2013) op pensioen mag in 2023, vijf jaar van nu.

Samuelsson gaat er dan ook prat op dat in de toekomst regulering rond uitstoot zo strikt wordt dat een plug-inhybride fiscaal aantrekkelijker zal worden. Om nog maar te zwijgen over de druk die op constructeurs wordt gelegd. Want in 2021 moet de vloot gemiddelde 95 g/km uitstoten.

Af van de diesel

Het alternatief is uiteraard de verdere uitbreiding van het (plug)in-hybride aanbod. Waarbij een elektromotor samenwerkt met een benzinemotor. Daarnaast zal Volvo in 2019 een volledig elektrische wagen lanceren. Geinig detail nog; op dit moment is 90% van de verkochte XC90's nog een diesel terwijl over het gehele gamma 50% van de gekochte modellen een diesel aan boord hebben.

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
andre123 20:38
afbeelding van andre123

benieuwd welk merk deze stap gaat volgen

KingRollo 23:22
afbeelding van KingRollo

Eind dit jaar moet benzine ook verplicht aan de roetfilter. Over tien jaar heeft benzine hetzelfde imago als diesel nu, maar dan met andere problemen. In 2030 haalt men dieselmotoren weer vanonder het stof want van de heisa van 2017 is men vergeten hoe het precies zat. En wat moet men met al die diesel die vrijkomt bij de raffinaderijen en waar niemand iets mee doet?

KingRollo 23:27
afbeelding van KingRollo

Trouwens, als men in 2023 nog steeds zo eenzijdig naar die CO2-uitstoot zal kijken vraag ik mij ook af. Puur op CO2-uitstootcijfers bekeken is men nog altijd gemakkelijker af met een niet-gedownsizede diesel-hybride

Guillaume Vermander 09:08
afbeelding van Guillaume Vermander

Ik denk niet dat men eenvoudig zal blijven kijken naar CO2 uitstoot. De fijne deeltjes & vuile stoffen die diesels uitstoten hebben een veel directere en sneller negatief effect op de gezondheid van mensen. Trouwens kan men argumenteren dat een elektrische wagen ook CO2 produceert als het niet-groene elektriciteit verbruikt.

KingRollo 11:22
afbeelding van KingRollo

Het klopt dat men weg wil van CO2-uitstoot, en men is eraan bezig om dat beter te nuanceren. Probleem is volgens mij dat in elk land het belastingsysteem anders is. Binnen België alleen al is het verschillend voor de gewesten. En binnen de gewesten nog eens verschillend voor bedrijf en particulier. Je krijgt dan dat particulieren neigen naar puur benzine omdat dat betaalbaar is, en bedrijven naar diesel/hybride/elektrisch omdat dat fiscaal interessant is. Een ex-firmawagen is dus niet interessant als tweedehandsauto. Gevolg: parkeerterreinen vol Tesla's die afgeschreven zijn en niet verkocht raken op de tweedehandsmarkt wegens te duur (dit is niet verzonnen).
Dan is er nog de elektriciteit die in het ene land groener dan in het andere geproduceerd wordt. Hoe ga je dat uniform belasten in een Europees stelsel?
We zijn er nog lang niet, en men heeft geen idee hoe eraan te beginnen.

tomtom 15:59
afbeelding van tomtom

> Puur op CO2-uitstootcijfers bekeken is men nog altijd gemakkelijker af met een niet-gedownsizede diesel-hybride

Onjuist. Gekoppeld aan een elektromotor is het bijna altijd een benzinemotor die de Atkinson- of Millercyclus draait. Die cycli hebben (in tegenstelling tot de Ottocyclus van de reguliere benzinemotor) een verminderd verbruik door een verhoogde efficiëntie door het beter benutten van de verbrandingsenergie. Door het verkleinen van de compressieslag zal de expansieslag relatief groter kunnen (ipv exact even groot) waardoor de resterende warmte/druk zal worden benut voor die extra expansie ipv via de uitlaat gewoon te worden verwijderd uit de wagen als residuele energie.

Daarnaast is het zo dat Diesel ongeveer 10% méér CO2 uitstoot per verbruikte liter brandstof dan benzine (ook omdat Diesel ongeveer 10% méér energie bezit per liter brandstof), dus een verbruik van 5,0L/100KM voor diesel is in alles (behalve prijs, helaas) equivalent aan 5,5L/100KM benzine.

Als je ziet dat een wagen als de Toyota Prius met zijn laatste model gemiddeld aan minder dan 4,5L/100km zit, zou je moeten stellen dat een equivalent dieselmodel maar ongeveer 4,0L/100km zou mogen verbruiken in dezelfde omstandigheden om even schadelijk te zijn in termen van CO2-uitstoot.

De reden dat weinig fabrikanten kiezen voor dieselhybrides (behalve de Fransen, maar die hebben Diesel uitgevonden dus het chauvinisme speelt weeral) is dat zo'n benzinemotor die een alternatieve cyclus draait minder 'vinnig' uit de hoek komt. De 1,8L-benzine van de Prius heeft maar een compressieslag van 1,4L, dus gedraagt die motor zich in principe als een zuinige klassieke 1400cc atmosferische benzinemotor. Zo zie je maar waarom die motor zonder hulp van de elektromotor zo loom aanvoelt: omdat hij eigenlijk niet zo erg sterk is. Dergelijke motoren hebben pakken meer baat bij de ondersteuning van een elektromotor, want waar flauwe atmosferische benzinemotoren missen aan pit onderin de toeren, maakt een elektromotor direct goed dankzij het direct beschikbare koppel vanaf nul toeren per minuut. Een turbodiesel heeft daar minder baat bij, want die laat zich al vlot rijden bij lage toeren.

Naast de hele CO2-kwestie is het ook belangrijk dat diesel een figuurlijke (en letterlijke?) waas van smeerlapperij rond zich heeft: niet alleen roet (waar direct ingespoten en mengselarme benzinemotoren helaas ook last van hebben de laatste jaren), maar stikstofoxiden zijn grote boosdoeners op vlak van gezondheid, en laat dat nu net het nieuws in de afgelopen twee jaar hebben gedomineerd - mede dankzij het grote Volkswagen.

vanmanda 12:42
afbeelding van vanmanda

@KINGROLLO, ik geef je gelijk. Volgens mij gaat men tegen dan die diesel hard nodig hebben om elektriciteit te produceren voor het elektrische wagenpark.
Natuurlijk stoot de elektrische wagen geen CO2 uit, maar ergens moet die elektriciteit geproduceerd worden. Misschien is het ooit mogelijk om dit op een duurzame manier te doen, maar op dit moment en de eerst volgende 10 à 20 jaar (wanneer iedereen overschakelt op elektrische wagens), zal dat niet mogelijk zijn. Dus tot dan rijden die elektrische wagens eigenlijk op steenkool, nucleaire energie of ... diesel...

Barry 15:00
afbeelding van Barry

Jullie vergeten wel dat de energie-transitie volop aan de gang is. Alle grote energie-bedrijven investeren hierin en erkennen dat dit de toekomst is. Dus je electrische wagen zal rijden op zonne energie, wind energie en niet vergeten ... aardgas. Ook als voertuigbrandstof trouwens heel interessant.

KingRollo 16:44
afbeelding van KingRollo

@BARRY Het klopt dat de toekomst niet bij de fossiele brandstof ligt. En als we de aardoliedelving willen terugdraaien (wat met al die diesel die we niet meer mogen verbranden?) kunnen we misschien tijdelijk op aardgas overschakelen. Ik zou zeggen tijdelijk want aardgas is ook fossiele brandstof.
Aangezien elektrisch rijden opslag van elektriciteit nodig heeft, is de grote vraag hoe we dat proper gaan doen. Batterijen hebben zware metalen nodig. Ik denk niet dat je lithium in de grond wil door lekkende of gedumpte batterijen. Denk ook niet dat dit wereldwijd netjes onder controle te houden is eens er tientallen miljarden tonnen batterijen circuleren. Hier in het westen zal er misschien streng op toegekeken worden. Er zal toch wel ergens iemand het niet te nauw nemen met de regels en de boel gewoon in zee of onder de grond dumpen om de recyclagebijdragen niet te moeten betalen. Probleem komt maar tevoorschijn als de vervuiler allang niet meer te traceren is.
Misschien dat we iets kunnen doen met brandstofcellen en/of waterstofmotoren?

KingRollo 16:33
afbeelding van KingRollo

@TOMTOM Ik geloof wel dat hetgeen je schrijft zal kloppen met wat de theorie en de testcycli aan resultaten geeft. Toch heb ik mijn twijfels over de praktijk. Zal de Prius op een rit van 300 km op de autosnelweg @130 km/u (Europa, weet je wel) nog steeds die 4,5 L/100km halen? Mijn 2,2 L diesel heeft er steevast 5,8 L/100km voor nodig (gemeten op mijn eigen auto en uitgerekend met hoeveel ik bijtank over de gereden afstand). Zal een Prius in de stad en gemengde cyclus ook zo laag zitten in werkelijkheid?
Graag hoor ik van je (of iemand die een Prius heeft) of de opgegeven waarden kloppen met de praktijk

Adriaan 17:03
afbeelding van Adriaan

Ik heb met de tweede generatie prius wat autostrade kilometers gereden, en van brussel naar kortrijk, tegen 120 km/uur zat ik, als mijn geheugen nog juist zit rond de 4.5l/100km.
Ik was zeer verbaasd hoe zuinig die eigenlijk was. Je moest er wel zuinig mee rijden, liefst zo veel mogelijk constante snelheid, anticiperen op het verkeer, de standaard in het groen rijden uiteindelijk. Met een zware voet, en dan bedoel ik eigenlijk, rijden zoals in een ander artikels reactie 318d lease auto, en het verbruik schiet wel de lucht in.

GLENN 19:49
afbeelding van GLENN

Dus eigenlijk zijn die hybrides een maat voor niets. Bvb een Leon 1.4tsi act met dsg hangt rond de 5 liter in de omstandigheden die je beschrijft zonder beroep te moeten doen op zware batterijen en met genoeg poeier achter de hand om af en toe leuk te zijn.

Adriaan 21:57
afbeelding van Adriaan

Ik denk dat je het eerder als tussenstap moet bekijken, het heeft ook een tijdje geduurd eer een trein sneller was dan een paard, maar kijk nu...

Ron4u 21:00
afbeelding van Ron4u

Prius 3: afgelopen week heen en weer midden nederland geweest snelweg 130-130 km/u, stadsritten amersfoort en eindhoven 30-50, belgie 30-50-90-120 wegen: met volle tank vertrokken en na 1080 km terug gaan tanken: 42 liter kreeg ik erin. Dus circa 3,9 l/100 km effectief verbruik.

tomtom 16:02
afbeelding van tomtom

5,8L/100km dieselverbruik is energetisch equivalent aan ~6,4L/100km benzineverbruik, wat heus zo zuinig niet is.

Voor de rest genoeg getuigenissen van mensen die met hun Prius met platte benzinemotor die een efficiëntie halen die onmogelijk is met een normale benzinewagen of zelfs een normale dieselwagen.

andre123 20:29
afbeelding van andre123

wat is er het makkelijks te controleren 1 centrale die stroom produceert of duizenden diesels in handen van mensen die alleen naar hun eigen winst kijken en besparen op onderhoud .
trouwens hybrides zijn ook maar een tijdelijke tussenoplossing.
trouwens de diesel die vrijkomt kan perfect dienen voor verwarming.

KingRollo 20:49
afbeelding van KingRollo

Dat van de centrales geef ik je volkomen gelijk in. Maar een stookketel op mazout als properder dan een dieselmotor noemen... Ik denk niet dat je ketel een katalysator, uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter met regeneratie op Euro6 niveau heeft? Je ketel gaat trouwens vele uren meer roet en NOx staan braken dan je auto.

B4 21:41
afbeelding van B4

Toyota zal met de jaren ook afstappen van diesels aangezien de hybride versies beter verkopen en ze nog altijd nachtmerries hebben van de rampzalige 2.2 D-4D motor...

andre123 22:54
afbeelding van andre123

ff ter info ik verwarm helemaal niet met mazout,ik heb in mijn hele leven nog niet 1 liter diesel of mazout verbruikt.maar er zijn mensen genoeg die bijna niet anders kunnen dan verwarmen met mazout.
kwestie van de euronormen,mss eens raad vragen bij vw?
waarom zetten zij ineens in op electrisch denk je?
diesel is alleen populair geworden omdat het steeds kunstmatig goedkoop is gehouden door de overheid.

KingRollo 08:52
afbeelding van KingRollo

Je kan altijd anders dan op mazout verwarmen hé. Een aardgastank bijvoorbeeld. Of, zoals Andre123 stelt, elektrisch. Beter een gecontroleerde centrale op fossiele brandstof dan duizenden stookolieketels. Zo haal je de uitstoot toch al beter uit de buurt van mensen dan boven hun eigen dak.
Diesel is in België goedkoper dan benzine omdat de overheid dat altijd zo gedaan heeft voor de transportsector. Men had nooit verwacht dat personenwagens op diesel zo populair ging worden. In productieprijs is diesel duurder dan benzine, maar de accijnzen maken benzine kunstmatig duurder. Als je in België de diesel duurder gaat maken dan tankt niemand nog in België en misloopt de staat de miljarden aan accijnzen. Duitsland en Frankrijk kunnen dat wel omdat ze groot genoeg zijn om een tankbeurt af te dwingen.
Misschien moet België de PSA-groep en de VW-groep een rechtszaak aandoen voor het populariseren van dieselauto's, want dat had onze regering nooit gedacht en kijk nu eens naar onze inkomstenstructuur.

KingRollo 09:18
afbeelding van KingRollo

Wat de euronormen en raad vragen bij VW betreft: Ik denk dat VW zich geen bal aantrekt van wat de uitstootnormen zijn bij stookolieketels. Die zullen mij dus niet van antwoord kunnen dienen vrees ik.
Verder is er niets te vinden over de uitstoot van een stookolieketel vs. een dieselmotor, dus zoek ik zoveel mogelijk op. De moderne dieselmotor heeft alle soorten zuiveringssystemen (AdBlue voor NOx-behandeling, katalysator, roetfilter, uitlaatgasrecirculatie) en wordt ontworpen om de verbranding zo traag en zo volledig mogelijk te laten gebeuren. De stookolieketel verstuift de stookolie, die in wezen diesel is, zet er een vlam op en blaast erop met een ventilator. Dan na de verbranding naar buiten, langs een kanaal dat de binnenkomende verbrandingslucht voorverwarmt. Niets filter, AdBlue of recirculatie.
Ik zie ook niet dat je in het centrum van Antwerpen nu je stookolieketel van 15 jaar moet uitbreken en overschakelen op iets schoners. Terwijl je evenveel of meer roet en NOx in de lucht blaast per 24 uur als een oldtimer Mercedes diesel. En in stadscentra liggen gas-
en elektriciteitsleidingen, en toch zie je nog vele huizen op mazout stoken. Maar ja daar kijkt momenteel niemand naar om want we hebben andere katten te geselen in de autosector waar meer geld en prestige mee gemoeid is.

Stoute VW toch, hadden ze niet gesjoemeld, dan lag er nu niemand wakker van. Tijd dat men ook eens foefelt met een benzinemotor om daar wat aan het licht te brengen. Zijn we gelijk van alle aardoliederivaten af.

andre123 20:16
afbeelding van andre123

nogmaals,ik breek heus geen lans voor stookolieketels,daarvoor zorgt de olielobby wel,maar een moderne stookolieketel zo simplistisch voorstellen is ook wel wat aan de haren getrokken,vergeleken met deze van j geleden zijn ze er ook enorm op vooruitgegaan kwestie verbruik en vervuiling.net als autos trouwens.
mijn punt blijft,een diesel is alleen populair door de steun van vadertje staat,trek de accijnsen en btw gelijk en bijna niemand wil het nog,getuige volvo,de eerste die geen heil meer ziet in de diesel en besloten heeft om met de doorontwikkeling te stoppen
de eerste,maar zeker niet de laatste ..............................

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Zoute-Grand-Prix

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws