De één zijn dood is de andere zijn brood. Want nu Audi - dankzij dieselgate - bitter smaakt in de mond van den Amerikaan zou Alfa Romeo daar wel eens de vruchten van kunnen plukken met de Giulia en Stelvio. Alfa-baas Reid Bigland ziet alvast een toekomst waarin het Italiaanse merk een mainstream premium speler is in de US of A. Take that, Audi!
Oké, voor we hier vier ringen naar ons hoofd krijgen gesmeten, Audi presteert meer dan goed op de Amerikaanse markt. Want moet Volkswagen genoegen nemen met een marktaandeel van zo'n 2 procent, dan is Audi goed voor 10 procent. Met die nuance dat het dan wel specifiek over het 'luxesegment' gaat. Waar Mercedes de plak zwaait, Lexus het pakje rammel geeft en dan pas Audi iets mag zeggen.
In realiteit gaat het over zo'n 200.000 verkopen en Alfa Romeo wilt maar al te graag een deel van die verkopen naar zich toe trekken. Want waar Europeanen Audi als een vaste waarde zien (getuige de eerder 800.000 verkopen) en de neergang van Alfa hebben meegemaakt en daardoor wat twijfelachtig staan over de revival, is de gemiddelde Amerikaan wat minder op de hoogte. Want die kennen Alfa vooral van de 4C-sportwagen en Audi tegenwoordig van dieselgate. Waardoor er wel eens een verschuiving kan plaatsvinden.
De 40 procent binnen kruipen
Goed nieuws voor CEO Bigland natuurlijk, een Canadees die voordien de sales van FCA in Noord-Amerika verzorgde. Volgens hem zijn de midsize-sedan en midsize-SUV in het premium segment goed voor zo'n 40 procent van de Noord-Amerikaanse verkopen. Waardoor er meer dan genoeg cliënteel is om te overtuigen met de Giulia en Stelvio.
In september leverde het merk alvast 100 Giulia Quadrifoglio's op Amerikaanse bodem. Deze maand komen daar nog zo'n 1.000 stuks bij. Een verre weg van de 200.000 exemplaren die Audi in haar boeken schrijft maar het betreft hier uiteraard de topversie. Waardoor er onnoemelijk veel wordt verwacht van de 'bravere' SuperVeloce-uitvoering. Of dacht je dat die 280 pk sterke benzine werd ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 16 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden