Zorgt Audi voor succesverhaal Alfa Romeo in de VS?

alfa-romeo-giulia-veloce-2016-05

De één zijn dood is de andere zijn brood. Want nu Audi - dankzij dieselgate - bitter smaakt in de mond van den Amerikaan zou Alfa Romeo daar wel eens de vruchten van kunnen plukken met de Giulia en Stelvio. Alfa-baas Reid Bigland ziet alvast een toekomst waarin het Italiaanse merk een mainstream premium speler is in de US of A. Take that, Audi!

Oké, voor we hier vier ringen naar ons hoofd krijgen gesmeten, Audi presteert meer dan goed op de Amerikaanse markt. Want moet Volkswagen genoegen nemen met een marktaandeel van zo'n 2 procent, dan is Audi goed voor 10 procent. Met die nuance dat het dan wel specifiek over het 'luxesegment' gaat. Waar Mercedes de plak zwaait, Lexus het pakje rammel geeft en dan pas Audi iets mag zeggen.

In realiteit gaat het over zo'n 200.000 verkopen en Alfa Romeo wilt maar al te graag een deel van die verkopen naar zich toe trekken. Want waar Europeanen Audi als een vaste waarde zien (getuige de eerder 800.000 verkopen) en de neergang van Alfa hebben meegemaakt en daardoor wat twijfelachtig staan over de revival, is de gemiddelde Amerikaan wat minder op de hoogte. Want die kennen Alfa vooral van de 4C-sportwagen en Audi tegenwoordig van dieselgate. Waardoor er wel eens een verschuiving kan plaatsvinden.

alfa-romeo-giulia-veloce-2016

De 40 procent binnen kruipen

Goed nieuws voor CEO Bigland natuurlijk, een Canadees die voordien de sales van FCA in Noord-Amerika verzorgde. Volgens hem zijn de midsize-sedan en midsize-SUV in het premium segment goed voor zo'n 40 procent van de Noord-Amerikaanse verkopen. Waardoor er meer dan genoeg cliënteel is om te overtuigen met de Giulia en Stelvio.

In september leverde het merk alvast 100 Giulia Quadrifoglio's op Amerikaanse bodem. Deze maand komen daar nog zo'n 1.000 stuks bij. Een verre weg van de 200.000 exemplaren die Audi in haar boeken schrijft maar het betreft hier uiteraard de topversie. Waardoor er onnoemelijk veel wordt verwacht van de 'bravere' SuperVeloce-uitvoering. Of dacht je dat die 280 pk sterke benzine werd ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd?

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
P. NIS 13:00
afbeelding van P. NIS

Vergeet mij niet, ik lig er ook wakker van.

John 19:20
afbeelding van John

Jij bent dan ook geen Jan modaal, maar eerder een Jan mijn botten :-p

Yvesw 15:49
afbeelding van Yvesw

Jan modaal niet, Average Joe wel. Want in de US of A is op diesel rijden vergelijkbaar met dat je hier zegt dat je op LPG rondtoert... wat raar voor de gewone man.

F. Allus 17:15
afbeelding van F. Allus

Aangezien mijn nickname gekaapt is, opereer ik vanaf heden onder een nieuwe.
Groetjes, ex- P. Nis

Ron4u 22:10
afbeelding van Ron4u

Ik begrijp die blinde adoratie van de vw produkten echt niet. Dat bedrijf heeft zijn klanten, de overheden kortom iedereen belogen en bedrogen, en niet enkel met de sjoemelsoftware maar bvb ook met vervalste betrouwbaarheidscijfers in duitsland. Enne , wat extra korting en ze blijven verkopen... onbegrijpelijk.

Audi22 05:53
afbeelding van Audi22

Betrouwbaarheid is iets relatief, je kan met elk merk problemen hebben. Ik rijd 40 000km per jaar en nog nooit in de garage gestaan met men audi, in de familie hebben ze pas een nieuwe mazda 3 en een mazda CX3 en allebei elektronica problemen die ze niet opgelost krijgen. Ik snap de haat tegen VW niet. Oke wat ze gedaan hebben is niet goed te praten, maar continue oprakelen, het is eenmaal zo dat vw slim handelt. Breedste motoren pakket, alles is bijna mogelijk kwa opties, dat het design mss saai is oke, maar verouderd ook niet. Ook ofdat andere merken heiliger zijn dat betwijfel ik ten zeerste, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Ik heb ondertussen renault, fiat en nu audi gereden, de volgende wordt alfa romeo,jaguar of mss extreem een gt86 of brz, maar eerlijkheid is dat de audi de beste is tot nu toe, kwalitatief op alle vlakken.

Lada44 08:59
afbeelding van Lada44

Ik rij ongeveer 75.000 km/jaar.
Eerst 5 Lada's versleten,alle 5 met meer dan 200.000 km op de teller zonder enig probleem: enkel het normale onderhoud.
Verleden jaar een Audi A4 gekocht omdat het eens wat chiquer mocht zijn. Heb ik me dat al beklaagd: hij is uiteraard (het zou er nog moeten bijkomen met zo'n prijs) veel beter afgewerkt, maar heeft al meer in de garage gestaan dan mijn 5 Lada's hiervoor met elektronica-problemen, defecte injectoren, slecht werkende airco...
Ik denk er ernstig over na om eens bij Dacia te gaan kijken, daar hoor en lees ik zo goed als niks slecht over! (en ik kan er 3 à 4 auto's kopen voor de prijs van 1 Audi A4)
Ge moogt uwen Audi hebben. VAG=foefelaars en sterk overgewaardeerd.

Glenn 09:36
afbeelding van Glenn

Tja, overal zit rommel tussen. Een kennis had indertijd een Dacia Logan MCV benzine. Na 140.000km blok finaal kapot gedraaid. Een andere met een bmw e91 318d groot gat in zijn blok omdat de distributie ketting erdoor is gevlogen na 120.000km. En dat terwijl er duizenden van beide exemplaren rondrijden zonder problemen.

audi22 11:34
afbeelding van audi22

@Glenn nagel op de kop die vele niet willen snappen. Elk merk heeft zijn issues en het is een loterij als je een auto koopt als je gelukt hebt ja dan nee. Ik kijk niet naar merken, voor mij moet het totaalpakket mijn smaak zijn op dat moment en de rest is bijzaak.

Ron4u 15:10
afbeelding van Ron4u

Toch vreemd dat men aanvaard dat je een gebruiksvoorwerp koopt van 25000-50000 euro en dat je er gewoon maar geluk mee moet hebben of dat het snel kapot gaat of niet.
Met een wasmachine of tv aanvaarden we dit niet maar met een auto wel???

Audi22 17:46
afbeelding van Audi22

Alle electronica om maar iets te zeggen is tegewoordig een loterij, elektronica kan je betrouwbaarder maken maar dat kost geld en het moet altijd zo goedkoop als mogelijk geproduceert worden, we leven eenmaal in een wegwerpeconomie. Plus het feit dat er weinig concurentie is, in alle sectoren worden meerdere koppels gevormd (autosector, tot zelfs de gezondheidszorg....) en ook al bewezen dat de weinige die er overblijven het elkaar zeker niet te moeilijk maken. Enigste wat je kan proberen is zolang mogelijk garantie op een auto bv afdwingen, maar bv meer dan 150 000km wordt zelden gegeven en nog onder garantie moet je tal van procedures doorlopen helaas

Ron4u 22:35
afbeelding van Ron4u

Klopt audi22, mn vorige wagen heel veel elektronische problemen, mn huidige (ander merk) zit nog meer vol met elektronica, botsdetectie, ledlampen, autom sturing van zowat alles maar in 6j nog nooit enig probleem gehad. Elektronica is dus niet altijd foutgevoelig. Zelf heb ik de indruk dat er toch kwaliteitsverschil of misschien prioriteitsverschil in kwaliteit is tussen verschillende wagens

Audi22 05:49
afbeelding van Audi22

Daar ben ik het volledig mee eens. Het is ook vaak waar dat ze bepaalde belangrijke zaken plaatsen, want vocht maakt veel kapot, als er bij elektronica vocht komt, heb je een poppenkast en vaak is dat heel moeilijk te traceren / op te lossen.

F. Allus 09:49
afbeelding van F. Allus

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Zo is bij de VAG groep de elektronica die de motorsturing beheert zeer betrouwbaar wat werking betreft.
Jammer dat het wat geloofwaardigheid betreft één en al bedriegerij en gesjoemel is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws