Lamborghini Aventador facelift: dit weten we al

lambo-centenario_01

Niet dat onze bankrekening er ooit van wakker lag maar begin volgend jaar zal Lamborghini het doek halen van haar Aventador facelift. Waardoor je als aficionado van Italiaans gerief weer iets hebt om naar uit te kijken. Wat we nu al weten?

Sinds 2011 op de markt dus naar goede Duitse gewoonte moet de Aventador dringend aan de facelift. Daarop hoeven we niet lang meer te wachten, waarmee we meteen het eerste weetje bet hebben:

1: Onthulling in januari

Enkele gelukkige genodigden kregen van Lamborghini een uitnodiging in de bus om in januari af te zakken naar het Circuit Ricardo Tormo Valencia in Spanje om naar de nieuwe Aventador te komen kijken. En zoals goede genodigden zijn smeren ze dit uitgebreid op sociale media, waardoor heel de wereld weet dat we niet lang meer hoeven te wachten.

2: Actieve technologie

Op die uitnodiging wordt de locatie - tenslotte een Formule 1-circuit - verantwoord omdat de genodigden zo de 'actieve technologie' van de wagen kunnen ervaren. Een actieve spoiler had de Aventador al, verwacht wordt dat 'ie nog een reeks extra hulpjes zal krijgen, denk maar aan de open klappende ventilatiegaten van de Murcialago van weleer. Iets logischer is achterwielsturing, een foefje dat de Centenario al kreeg.

lambo-centenario

3: Nog wat Centenario

Niet enkel die achterwielsturing zal waarschijnlijk worden overgedragen van het feestmodel, verwacht gelijkaardige pk-cijfers in de Aventador. Die doet het nu met 700 pk uit een 6.5-liter V12, datzelfde blok pompt er 770 pk uit in de Centenario. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de Aventador facelift gewoon weg dat volle blik pk's onder de kap krijgt. Want bij Ferrari hebben ze al langer de 700 pk grens stevig doorbroken met de F12.

4: Weg met de letter- en cijfermoes

Hoewel we allemaal Gallardo, Huracan en Aventador zeggen, prijkt er in realiteit nog een hele moes achter die namen. Een moes die motorplaatsing, aandrijving en pk-cijfers meegeven. Denk maar aan Huracan LP580-2. Daar zou nu stilaan een einde aan komen. Want met de facelift zal er sprake zijn van een Aventador, Aventador S en Aventador SV. Of er een achterwielaangedreven variant op de proppen komt, dat is niet helemaal duidelijk.

5: De looks?

Dat zit momenteel nog wel veilig onder het laken. Al gokken we op wat designhoekjes van de Centenario. Doorlopende koelsleuven op de flank, nieuwe lichtclusters en herwerkte bumpers om actieve aerodynamica te huizen? Het kan allemaal. Al te extreme veranderingen (zoals een handrem op het dak) sluiten we evenwel uit. Het blijft tenslotte eigendom van de Duitsers, Lamborghini.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws