Geestelijke vader M3-motor overleden

bmw-m3-e30-1987-1280x800-003

Paul Rosche is niet meer. Paul wie? De man die zijn ziel legde in onder andere de motor van de eerste BMW M3 en ook de ontwikkelende ingenieur van de motor uit de BMW M1.

Het verhaal van Paul Rosche bij BMW is er eentje uit het boekje. De man werd direct na zijn afstuderen in dienst genomen door BMW, om er tot het einde van zijn carrière in 1999 te blijven. Hij werkte eerst aan de nokkenas van de BMW 502 en 507 en verdiende daar de bijnaam 'Nocken-Paul'. Later werkte hij de 80 pk sterke M10 motor uit voor de BMW 1500.


Spannend wordt het pas wanneer BMW Rosche gaat inzetten in het racing prgramma. Daar wordt de M10 motor ingezet in de 2002TKI turbomotor, eentje waarmee BMW un 1969 het Europese Touring Car kampioenschap won. Nadat zijn grote baas in 1975 met pensioen gaat, wordt Rosche technische baas van BMW Motorsport, alwaar hij de ontwikkeling van de BMW M1-racemotoren begeleidt. Als technisch directeur gaat hij dan uiteindelijk ook aan de ontwikkeling van de M3-motor, beer bekend als de S14. Zijn laatste project, op 65-jarige leeftijd is de S70/2, die werd ingebouwd in de V12 LeMans Racer en de McLaren F1.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:06
afbeelding van Techno Patat

Die man is bekend omwille van de paar motoren die eigenlijk écht bekend zijn! Buiten de Mclaren F1 motor en de E30 m3 motor zijn er wel enkele andere heerlijke motoren (6-in lijn ik denk aan jou), maar toch niet zo legendarisch en bomb proof (de 5.0 V10 was een heerlijk blok maar loopt heeel vaak in de soep...) als die 2 denk ik dan :O! Straf werk van die gast :P!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws