Paul Rosche is niet meer. Paul wie? De man die zijn ziel legde in onder andere de motor van de eerste BMW M3 en ook de ontwikkelende ingenieur van de motor uit de BMW M1.
Het verhaal van Paul Rosche bij BMW is er eentje uit het boekje. De man werd direct na zijn afstuderen in dienst genomen door BMW, om er tot het einde van zijn carrière in 1999 te blijven. Hij werkte eerst aan de nokkenas van de BMW 502 en 507 en verdiende daar de bijnaam 'Nocken-Paul'. Later werkte hij de 80 pk sterke M10 motor uit voor de BMW 1500.
Spannend wordt het pas wanneer BMW Rosche gaat inzetten in het racing prgramma. Daar wordt de M10 motor ingezet in de 2002TKI turbomotor, eentje waarmee BMW un 1969 het Europese Touring Car kampioenschap won. Nadat zijn grote baas in 1975 met pensioen gaat, wordt Rosche technische baas van BMW Motorsport, alwaar hij de ontwikkeling van de BMW M1-racemotoren begeleidt. Als technisch directeur gaat hij dan uiteindelijk ook aan de ontwikkeling van de M3-motor, beer bekend als de S14. Zijn laatste project, op 65-jarige leeftijd is de S70/2, die werd ingebouwd in de V12 LeMans Racer en de McLaren F1.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden