Verkoopt Mazda haar ziel voor groene aandrijvingen?

mazdatoyot

Met de SkyActiv-technologie heeft Mazda een eigen identiteit gecreëerd in een zee van generische denkwijzen. Die technologie zou wel eens naar buurvriend Toyota kunnen verhuizen, in ruil voor hybride- en waterstofsystemen.

Automerken die samenwerken, het is al lang geen nieuwigheid meer. Denk maar aan Volkswagen en Fiat Chrysler Automobiles die elk bijna duizend merken in handen hebben (met een kleine foutmarge natuurlijk). Tussen die grote groepen heb je einzelgängers zoals Mazda. Oké, ze gaan sporadisch wel sushi eten met een ander merk maar hun eigen modellen behouden de Mazda-identiteit; Het Kodo-design en de SkyActiv-technologie.

Dat laatste zou wel eens de oversteek kunnen maken naar Toyota, via de kantlijnen van veel grotere afspraken. Beide merken zouden namelijk in gesprek zijn om de krachten te bundelen voor een toekomst van elektrische en geconnecteerde wagens. Op die zouden ze samen sterker staan tegen de grote jongens.

Voor wat hoort wat

Natuurlijk is zo'n samenwerking de uitgesproken kans om even in de rekken van elkaar te gaan turen, waardoor persagentschap Reuters wist te vertellen dat Toyota aast op de SkyActiv-technologie van Mazda. In ruil zou Mazda dan weer toegang krijgen tot de hybride- en waterstoftech van Toyota.

In de toekomst een Mazda Prius? Het zou zo wel eens kunnen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Filip1974 16:23
afbeelding van Filip1974

Neen, please neen, geen Mazda prius-rav4-avensis............... geef mij maar mijn MAZDA CX-5.
Liever een einzelgänger zijn dan 1 pot nat.

Mich Ael 22:48
afbeelding van Mich Ael

Toyota, het grootste autoconcern ter wereld, en ze hebben krachtenbundeling nodig.... Die 1 mio auto's die Mazda jaarlijks verkoopt zijn peanuts in vergelijking met de 10 mio auto's die Toyota jaarlijks verkoopt. Ik begrijp dit niet goed.

Nico 12:26
afbeelding van Nico

Voor de dieselmotoren moet Toyota ook al bij BMW gaan aankloppen, ze maken zelf geen dieselmotoren meer. En hun benzines, degelijk, zéér degelijk zelfs, maar toch aan de trage kant.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws