Deze week draait alles in Beijing, ofte: peking, rond het autosalon aldaar. Met een resem aan premières tot gevolg, want de Chinese markt blijft steeds belangrijker worden. Opvallende (verderzettende) trend zijn de verlengde varianten van bij ons gekende modellen. Maar liefst vier Europeanen strekken hun beenruimte voor de Chinezen.
Laat de moppen over 'kleine Chinezen' al maar in je toetsenbord zitten. Chinezen zijn namelijk verlekkerd op verlengde modelletjes van zakensedans omdat ze daardoor niet voor de grotere variant moeten gaan in de line-up die ze amper geparkeerd krijgen. Meer binnenruimte dus, zonder gigantische buitenproporties. Op het salon van Beijing stellen deze week vier Europese merken er een uitgetrokken broertje voor van een bij ons bekend model. Bij deze:
Audi: A4 L (+9 cm)
Het merk met de vier ringen heeft al langer een verlengde A4 in China. Met de komst van een nieuwe generatie bij ons profiteren de Chinezen nu ook van een L-variant. Met 9 extra centimeters binnenruimte waarvan het merendeel de achterste passagiers ten goede komt. De virtual cockpit en led-lichten tekenen eveneens present voor de chauffeur. Achterin kunnen passagiers zich bezighouden via een geïntegreerde wifi-hotspot.
Motorisch enkel een 2-liter benzine onder de kap. Met desgewenst 190 of 252 pk. Quattro hoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Al verwen je jouw chauffeur dan misschien net iets te hard, niet?
Mercedes: E 320 L 4MATIC Sedan (+14 cm)
Een langere C hadden de Chinezen al, nu komt daar ook nog een E-Klasse met lange wielbasis bij. De sedan met de ster op de kap groeit tussen de wielen met 14 centimeters, waardoor je achterin stiekem het gevoel krijgt in een S-Klasse te zitten. Dat wordt nog eens geaccentueerd door een 'luxueuze' armsteun voor de achterste passagiers met optioneel infotainmentscherm, inductie-oplaadsysteem voor smartphone en elleboogverwarming (geen grap).
Visueel behoudt de E-Class L trouwens zijn proporties door het toepassen van een inzetdriehoekje aan de achterste deur. Een trucje dat Mercedes leerde bij de Maybach. Onder de kap van de verlengde E een V6 met 272 pk en de 4Matic-vierwielaandrijving.
Jaguar: XFL (+15,7 cm)
Het mag dan wel lezen als een uitschuiver op je toetsenbord, maar de XFL is uiteraard een verlengde versie van de XF. Daarbij valt er net geen 16 extra centimeters te rapen tussen de wielen. Achterin krijg je twee 8-duims schermpjes die netjes in de hoofdsteunen van de voorstoelen zijn geïntegreerd. Stoelverwarming en - koeling teken achterin present, net zoals een massagefunctie, een luchtzuiveringssysteem via ionisatie en klaptafeltjes.
Aandrijving van dienst is de 2-liter benzine met 197 of 236 pk die aan de vierwielaandrijving wordt gehangen. Gun je jouw chauffeur wat meer, dan is er ook nog de 3-liter V6 met 335 pk beschikbaar.
BMW: X1 LWB (+18 cm)
Wat de vreemde eend in de bijt, want BMW bracht geen sedan mee naar het salon (al hebben ze wel een verlengde 3 Reeks) maar wel een X1 met langere achterdeuren. Het resultaat zijn 18 extra centimeters voor de knieën achterin. De verstelbare achterbank zorgt er daarnaast ook voor dat je - indien nodig - de koffer stevig kan laten groeien, tot 1.650 liter. Dat is trouwens meer dan je in 'onze' X3 krijgt...
Geen zes-in-lijns voorin, wel een 136 pk sterke driecilinder of een viercilinder met 192 en 231 pk. Afhankelijk van de uitvoering valt er xDrive te rapen en snufjes zoals head-up-display.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 13 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 17 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 19 uur geleden