Onderzoek: "Autobestuurder gebruikt technologische snufjes niet"

carplay-benz-03

Autobouwers stoppen hun auto's vol met de nieuwste technologieën. Lane Assist, Apple Carplay, 360 graden camera's, instellingen voor de ophanging,... Maar uit een onderzoek van JD Power blijkt dat één op vijf van de kopers die snufjes nooit lijkt te gebruiken.

Twintig procent van de autokopers die deelnamen aan het onderzoek gebruikt 16 van de 33 bevraagde technologieën niet. 43 procent blijkt de 'in-vehicle concierge service' nooit te gebruiken, 38 procent heeft nog nooit de mobiele router in zijn wagen gebruikt. Het automatische parkeersysteem wordt door 35 procent van de gebruikers nooit gebruikt en 33 procent heeft de head-up display van zijn wagen opgezet. 32 procent heeft nog nooit gebruik gemaakt van de in-car apps.

Eerste 30 dagen

Volgens de studie zijn de eerste dertig dagen van het gebruik van een wagen cruciaal voor het gebruiken van de snufjes. Wie de technologie niet gebruikt heeft binnen dertig dagen na aankoop van de auto, zal dat waarschijnlijk nooit gebruiken in de toekomst. Daarbij speelt de verkoper van de auto een grote rol. Wie een degelijke uitleg krijgt van die verkoper, zal sneller geneigd zijn om de genoemde technologie eens uit te proberen. Ook de activatie van de items door de dealer zijn belangrijk. Als de dealer het desbetreffende systeem niet instelt bij de levering, weet de koper niet dat het erop zit.

comes in a package

Behalve het gebruik van technologieën, vroeg de studie ook naar technologie die de koper niet wil. Daaruit bleek dat 20 procent van de bevraagden 14 items als ongewenst betitelen. Dat gaat om Apple CarPlay, Android Auto of voice texting (zeg maar inspreken van sms'en). De ongewenste technologieën leiden tot miljoenen onnodige investeringen voor de constructeurs én gebruikers. De voornaamste reden waarom gebruikers sommige items verwerpen is dat het 'meekwam met de auto, maar ze het niet nodig hadden'.

De studie werd in de USA uitgevoerd tussen april en juni, en bevraagde 4.200 eigenaars die hun auto minder dan 90 dagen geleden gekocht hadden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Koentje 17:36
afbeelding van Koentje

Dat is typisch he. Er wordt nooit gevraagd naar wat je nodig hebt in een auto, de fabrikanten die doen maar op. Als je dan een serieuze optie wil, bvb sport sperdifferentieel, dan betaal je daar serieuze kluiten voor. Dan brengen ze een Amerikaanse auto naar Europa en dan ver-europezen ze hem. Wie vraagt daar nu om, daarom koop je toch een Amerikaanse bak. Help ik word daar zot van. Moest er effe uit! Waarvoor dank.

Glenn 12:38
afbeelding van Glenn

Verbaasd me niets. Constructeurs dringen je ook vaak dingen op door middel van pakketten of optielijnen zonder de mogelijkheid om afzonderlijke opties te kiezen. Op de Ford wilde ik bvb parkeersensoren voor en achter: enkel verkrijgbaar in pakket met automatisch parkeren. Die zooi slechts een paar keer gebruikt, want je doet het zelf vaak sneller en in de schaarse plekken waar die ingeraakt daar heb ik zeker geen hulp nodig.

ronald 17:55
afbeelding van ronald

Automatisch parkeren nog nooit gebruikt, Harddisk voor muziek nauwelijks! Headup display, adaptieve cruise control, botspreventie systeem al 5j dagelijks

andre 21:00
afbeelding van andre

dergelijke reacties vind ik kortzichtig,constructeurs gaan heus geen miloenen investeren in systemen die niemand wil.
eens in de showroom willen ze meestal zoveel mogelijk,terwijl de meerderheid beweert het allemaal niet nodig te hebben.
zet maar eens een full option naast een standaard,wat wordt er gekozen?
bv parkeersensoren,neem een zonder en neem een kursus parkeren,veel goedkoper
en nuttiger voor iemand die niet kan parkeren

Glenn 22:05
afbeelding van Glenn

Waar kan ik zo'n cursus volgen? Lijkt me wel wat.

Onzin of niet, als je bvb bij een Ford Focus andere zetels wil moet je upgraden naar een titanium versie die meer kost dan een trend en met extra uitrusting komt waar je niet persé zit op te wachten. Dus ja, ze verkopen je wel degelijk rommel die je niet echt nodig hebt. De duitse premium merken zijn op dit vlak flexibeler, maar je betaald dan ook voor die flexibiliteit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws