Aan al die autonoom rijdende auto's hangt een groot vraagstuk vast: 'Hoe zorg je er voor dat chauffeurs niet té afgeleid worden tijdens het rijden?' Gaat er namelijk iets mis, dan moet je nog steeds kunnen ingrijpen. Het Franse Vaneo biedt de oplossing met een unieke dashboardlay-out.
Momenteel zit een grote groep chauffeurs maar al te graag op de smartphone achter het stuur, dat blijkt uit eerdere cijfers. Met de komst van de steeds meer autonoom rijdende wagens gaat dat getal enkel nog maar stijgen. Toch moet je als chauffeur - ook al rijdt de wagen zelf - nog steeds aandacht hebben voor de baan. Of... alvast snel kunnen ingrijpen.
Franse hardwareproducten Valeo denkt dat de oplossing ligt in de lay-out van het dashboard. Constructeurs moeten er namelijk in slagen om de aandacht van chauffeurs toch in de buurt van voorruit en stuur te houden. Het systeem van Valeo werkt - vanaf de wagen autonoom rijdt - als een soort tweede scherm van je smartphone dat vlak voor je neus wordt weergegeven.
Daarop kan je het nieuws lezen, e-mails beantwoorden en zelfs spelletjes spelen. Besturen doe je het systeem met een touchscreen op het stuur. Tegelijkertijd toont het systeem continu de snelheid van de wagen en hoe lang het nog rijden is tot de volgende afrit.
De voordelen van het systeem werden bewezen in het Vehicle Interaction Lab van het Fraunhofer Instituut in Duitsland. Tokkel je gewoon op je smartphone, dan kan het tot tien seconden duren voor je terug controle hebt over de wagen in een gevaarlijke situatie. Gebruik je het scherm van Valeo, dan daalt die reactietijd onder de twee seconden. Het lijkt er dus op dat de toekomst van het dashboard meer en mee smartphone-vriendelijk wordt. Of je dat nu wilt of niet.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden