China kan verkoopverwachtingen niet meer waar maken

china-verkoop_01

De Chinese economie is al een tijdje aan het slabakken. De impact daarvan begint stilaan duidelijk te worden op de auto-industrie, want Chinezen kopen minder wagens. Niet goed voor merken die een heilige graal zien in het land.

Oké, de autodealers in China kennen geen totale leegloop, want er worden nog steeds een hoop auto's verkocht in het land. Echter zijn er té veel merken die een groei gespeculeerd hebben die nu niet blijkt te gebeuren. Daarnaast zijn er een hoop corruptieschandalen aan het licht gekomen waardoor veel rijke Chinezen even voorbij de stevige luxemerken kijken.

Rolls-Royce is zo'n merk die daar de impact van voelt. 'Het geld is er, maar Chinezen willen niet meer opvallen door met een Rolls-Royce rond te rijden', wist Peter Schwarzenbauer (BMW AG) te vertellen tegen Bloomberg. Het Britse merk beseft dat het voor de Chinese markt zo'n 15 procent minder wagens zal produceren.

Audi deelt mee in de klappen

Audi heeft ook last van de tanende economische groei van het land. Het premium merk dat op het hoogste schavotje staat in China wist in mei een daling op te tekenen van twee procent. Dat is voor het eerst in twee jaar dat het merk met de vier ringen minder auto's verkocht dan de maand ervoor.

Hoe de economie in China zal evolueren baart menig automerk nu al zware kopzorgen, want veel constructeurs zetten zwaar in op de markt daar. Klapt die markt in, dan zullen veel merken hun strategie danig moeten aanpassen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws