Constructeurs willen uitstel CO2-verstrenging

opel-ampera-24

ACEA, de Europese belangenvereniging die de autoconstructeurs vertegenwoordigt, wil dat Europa de strengere CO2-eisen pas later laat ingaan. Op dit moment is dat 2025 maar dat is volgens ACEA te vroeg.

De Europese constructeurs vinden dat ze de afgelopen jaren al heel wat inspanningen gedaan hebben om de CO2-uitstoot van hun vloot te verlagen. De afgelopen 20 jaar zakte de uitstoot met 34 procent en volgens ACEA zit men nu aan de limiet over wat nog mogelijk is.

Op dit moment is de norm van 95 g/km CO2 voor 2021 al goedgekeurd en zijn autoconstructeurs zich al aan het aanpassen om die norm te halen. De Europese Commissie buigt zich op dit moment over de strengere CO2-regels. Daarin staat dat de uitstoot tegen 2025 slechts 68 tot 78 g/km mag bedragen. ACEA wil nu dat die norm pas zijn intrede doet in 2030.

Het akkoord rond de norm van 95 g/km tegen 2021 werd pas bereikt na een heleboel toegevingen naar - vooral de Duitse - constructeurs die performante en luxewagens bouwen, met hogere emissienormen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
buyck 22:37
afbeelding van buyck

Wat een kletspraat, TESLA doet dit al jaren zonder een gram CO2. De andere autoconstructeurs moeten beseffen dat verbrandingsmotoren op grote schaal produceren tegen 2030 totaal achterhaald en stom is. We schrijven nu toch ook niet meer met een veer en een inktpotje... want de alternatieven zijn er, meer dan ooit!

tomtom 23:24
afbeelding van tomtom

Ze willen gewoon niet al te veel moeite moeten doen om geld te blijven verdienen met een niet-stagnerende verkoop, helaas. Zoals elk groot bedrijf dat lobbyt voor zijn eigenbelang in het nadeel van 'het volk' of het milieu: bende eikels zijn het; ik wens hen alle pech en ongeluk van de wereld toe, want dat verdienen ze.

Glenn 08:53
afbeelding van Glenn

Niemand houd je tegen om zelf een elektrisch, hybride of CNG voertuig aan te schaffen. Er is al redelijk wat aanbod op de markt gekomen.

Een betere wereld begint bij jezelf (of hoe gaat die spreuk van den bond zonder naam weer).

Adriaan 11:14
afbeelding van Adriaan

Ik kan je anders wel een paar redenen geven waarom ik niet met een elektische, hybride of cng auto kan rond rijden.
Eentje daarvan is: mij hr manager heeft het blijkbaar niet zo voor die alternatieven, andere: zelf al zou ik van mijn eigen een auto moeten kopen, financieel is het niet altijd even evident om voor een alternatief te gaan. Nuja, een tweedehands hybride zou nog gaan, en gaat zeker gebeuren voor mijn vrouw in de toekomst. Maar het is niet altijd zo zwart wit hoor...

BePa 10:42
afbeelding van BePa

Het zijn juist die Duitse constructeurs die middelen genoeg in kas hebben (als ze de juiste prioriteiten leggen) om aan de eisen te voldoen, die nu schreeuwen dat ze het niet gaan halen.
De oplossingen zijn bovendien al aanwezig, er ontbreekt alleen nog de wil om ze grootschalig toe te passen (waardoor de prijzen zullen dalen).
Niet toegeven dus!

Roco 22:21
afbeelding van Roco

Elektrische wagens zijn geen heilige graal,
Bewegingsenergie omzetten naar elektriciteit om weer om te zetten naar beweging...
Bij hybride zit je weer met veel gewicht dat je parte speelt bij het optrekken.
Een goed KERS systeem zoals Ferrari en McLaren doen is dan wel weer interessant, op voorwaarde dat je het insteld om energiezuiniger te zijn.

Adriaan 10:22
afbeelding van Adriaan

"Bewegingsenergie omzetten naar elektriciteit om weer om te zetten naar beweging..." en laat dat nu net zijn wat kers ook doet, bewegingsenergie omzetten in kinetische energie, om erna weer om te zetten in bewegingsenergie...
Geen enkele oplossing is de heilige graal vrees ik, maar we moeten wel af van die vervuilende motor's in een binnenstad, en dan is elektrisch of waterstof nog zo geen slecht idee lijkt me.

Roco 02:01
afbeelding van Roco

Niet alle kers systemen zijn met elektriciteit, kan ook met een vliegwiel.

specifiek voor elektriciteit is er het issue van opslag, Lithium batterijen hebben hun gewicht en beperkte levensduur.
de opslagcapaciteit van een kerssysteem moet maar een fractie zijn, maar meer op/ontlaad beurten. condensatoren kunnen hierbij helpen. Als ze van het frame van de wagen, een condensator zou zijn dan heb je een verwaarloosbaar extra gewicht. Dit is mogelijk voor glasvezel en Carbon. Omdat je gewoon laagjes moet hebben.

Adriaan 13:38
afbeelding van Adriaan

Of het nu met een vliegwiel of generator werkt, kers doet exact wat jij eerst vertelde he, namelijk: "Bewegingsenergie omzetten naar elektriciteit (of kinetische energie) om weer om te zetten naar beweging..."
En kers is helemaal niet de gouden graal van het zuinig auto rijden. Veel te complex, en amper winst buiten de stad.
Draai of keer het zoals je wilt, ofwel gaan we met zen alle het openbaar vervoer gebruiken, ofwel zullen we met waterstof en electrische auto's gaan moeten rond rijden. En om eerlijk te zijn, enkel het openbaar vervoer is een ecologisch alternatief. Maar dat gaan we als overheid absoluut niet zo snel gepushed zien worden. Als we maandag met zen alle in de file staan verbruiken we benzine/diesel, wat taks opbrengst betekent, eventueel nog de toekomstige kilometer heffing erbij, niets dan voordelen dat we dagelijks in de file staan voor de overheid, alle lusten voor hun en alle lasten voor ons. Terwijl bij het openbaar vervoer het heel wat anders ligt, we zitten nu al aan een maximum bezetting van de trein tijdens spits uur, wat wil zeggen dat er drastisch moet geïnvesteerd worden, wat neerkomt met de huidige structuur: belastingsgeld gaan gebruiken. Elke passagier is ook gesubsidieerd, nog eens een kost. Waarom? Zodat we meer zouden kosten aan de staat en minder zouden opbrengen? Neenee, in het huidig politiek klimaat waar alles cijfermatig logisch moet zijn, en we "de tering naar de nering" moeten zetten, zullen we nooit het file probleem oplossen tenzij we het auto rijden zo extreem duur gaan maken dat we dwangmatig niet anders kunnen.

DIRK ROMMELAERE 23:23
afbeelding van DIRK ROMMELAERE

HET KAN MAAR HET MILIEU VERBETEREN

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws