ACEA, de Europese belangenvereniging die de autoconstructeurs vertegenwoordigt, wil dat Europa de strengere CO2-eisen pas later laat ingaan. Op dit moment is dat 2025 maar dat is volgens ACEA te vroeg.
De Europese constructeurs vinden dat ze de afgelopen jaren al heel wat inspanningen gedaan hebben om de CO2-uitstoot van hun vloot te verlagen. De afgelopen 20 jaar zakte de uitstoot met 34 procent en volgens ACEA zit men nu aan de limiet over wat nog mogelijk is.
Op dit moment is de norm van 95 g/km CO2 voor 2021 al goedgekeurd en zijn autoconstructeurs zich al aan het aanpassen om die norm te halen. De Europese Commissie buigt zich op dit moment over de strengere CO2-regels. Daarin staat dat de uitstoot tegen 2025 slechts 68 tot 78 g/km mag bedragen. ACEA wil nu dat die norm pas zijn intrede doet in 2030.
Het akkoord rond de norm van 95 g/km tegen 2021 werd pas bereikt na een heleboel toegevingen naar - vooral de Duitse - constructeurs die performante en luxewagens bouwen, met hogere emissienormen.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 6 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 11 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 12 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 17 uur geleden