Overzicht: 8 van de grootste verwezenlijkingen van Ferdinand Piëch

l43-ursula-ferdinand-piech-130416132657_big

Gisteren raakte het nieuws bekend dat Ferdinand Piëch opstapt als hoofd van Volkswagen. Maar wie was dat eigenlijk, en waarom was hij zo belangrijk voor de Duitse groep?

De Oostenrijker Ferdinand Piëch is de kleinzoon van Ferdinand Porsche. Zijn moeder Louise Porsche trouwde met Anton Piëch in 1928. Uit dat huwelijk werd Ferdinand Piëch geboren in 1937. Ferdinand Piëch is getrouwd met Ursula. Hij heeft 12 kinderen uit vier huwelijken.

Porsche 906

De Porsche 906 uit 1966 was de laatste straatlegale race-Porsche. Piëch en zijn designteam stonden in voor de ontwikkeling ervan. 50 exemplaren werden gebouwd voor de homologatie tot de nieuwe Group 4-klasse van de FIA destijds. De wagen kreeg Gullwing-deuren zoals in de Mercedes 300 SL en hij werd ook in de windtunnel getest. Hij haalde een topsnelheid van 280 km/u en had een tweeliter benzinemotor onder de kap zitten.

Audi Quattro

Voordat Ferdinand bij Volkswagen aan de top kwam te staan, was hij onder andere bij Audi aan de slag. Daar zorgde hij in 1977 mee voor de ontwikkeling van de Quattro-vierwielaandrijving. Dat project mondde uit in de Audi Quattro die Audi klaarmaakte voor het World Rally Championship.

Fotoshoot Audi Quattro 1985

Audi premium

Later zorgde Piëch mee voor de uitbouw van Audi als premiummerk, onder andere door de introductie van de nieuwe Audi 80 en Audi 100. Ook een vijfcilinder dieselmotor was een verwezenlijking van Piëch.

SEAT & Skoda

Onder leiding van Piëch werden Seat en Skoda geïntegreerd bij de Volkswagen-groep. Hij mag dan niet de beslissing tot overname hebben gemaakt, hij zorgde er wel voor dat de merken tot op vandaag een duidelijk imago hebben in de groep.

Lamborghini & Bugatti

Piëch was een liefhebber van potente auto's. Onder zijn leiding lijfde de Volkswagen-groep in 1998 Lamborghini in onder Audi. De Belg Luc Donckerwolcke kwam daar aan het hoofd om in 2001 de Murcélago en Gallardo te tekenen.

Ook Bugatti werd opnieuw opgerakeld, Piëch koesterde het ambitieuze plan om van de oude Franse luxewagenbouwer een sportief merk te maken. Zijn drang om een auto te bouwen die meer dan 1.000 pk had, leverde de Veyron op, een model met een W16 motor en 1.001 pk achter de cabine. Later kwam Volkswagen zelf met een W12-motor.

Bentley

De overnamedrang van Piëch was niet gestild door de overname en heropleving van bovenstaande merken. Volkswagen nam via een ingewikkelde constructie Rolls-Royce en Bentley over, met de belofte om in 2002 de grille, logo's en Spirit of Ecstacy aan BMW over te laten. Sinds 2003 is Bentley zonder Rolls-Royce een deel van de Volkswagen Group.

Volkswagen Lupo

Niet alleen grote modellen vielen in de smaak bij Piëch, hij interesseerde zich ook in de introductie van de Lupo. Dit kleine model kwam destijds onder de Polo in het gamma. De opvallendste versie is de Lupo 3L, een wagen voorzien van een 1.2 TDI driecilindermotor die minder dan 3 l/100 km verbruikte. Een klein decennium later werd de XL1 geïntroduceerd, een model dat met slechts 1 l/100 km toekomt. Een andere opvallende versie is de Lupo GTI, die kreeg de 1.6 uit de Polo, ook hier voorzien van 125 pk en een centrale uitlaatpijp.

Volkswagen Phaeton

Een laatste grote wagen van Piëch is de Phaeton. Piëch wilde met de Phaeton in 2005 de weg volgen die hij een paar decennia eerder met Audi had afgelegd. Om van Volkswagen een premiummerk te maken, moest er een dik topmodel komen. De Phaeton werd gebouwd in Dresden, in een glazen fabriek waar parket de vloer bekleedde en de klant zijn auto kon zien geassembleerd worden. Onder de kap kwam onder andere de eerder vernoemde 6.0 W12 (450 pk) van Piëch en de 5.0 V10 TDI (313 pk). Het model sloeg echter weinig aan en leidt tegenwoordig een anoniem bestaan in de catalogus.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mp 23:05
afbeelding van Mp

- edit: aangepast -

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws