Motornieuws kom je niet vaak tegen op Autofans, maar KTM heeft zo'n speciale beslissing genomen, dat het wel eens een precedent voor de toekomst kan scheppen. Want het Oostenrijkse bedrijf heeft besloten om geen straatlegale superbikes meer te maken omdat die dingen gewoonweg té onveilig zijn. Een moedige beslissing?
In een interview voor een Amerikaans magazine deed de CEO van KTM, Stefan Pierer, de toekomst van het merk uit de doeken. Daarin wordt gerefereerd naar de MotoGP en de circuitafgeleide motoren die daaruit zullen volgen. Op de vraag of er ook een 'MotoGP-machine voor de openbare weg' zal komen kwam een verrassend antwoord:
Nee. En laten we eerlijk zijn, wanneer je superbike meer dan 200 pk haalt, dan kan je nog moeilijk zeggen dat het op de openbare weg behoort. Het past gewoon niet meer in het verkeer.'
Momenteel heeft KTM nog de RC8 in productie, maar wanneer de nieuwe RC16 komt, zal die enkel nog voor circuitgebruik zijn zonder homologatie voor de openbare weg. 'Het wordt een heerlijk machine, maar met de steeds toenemende veiligheidseisen ben ik bang dat zo'n motor gewoon niet meer thuis hoort op de openbare weg,' aldus Pierer.
Heeft hij een punt?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden