Column YW: Du pain, du vin et d’ hot hatch

column yw: du pain

Frankrijk, het land van wijn, stinkende salami’s en lokale bakkers zonder openingsuren. Een land dat tevens in mijn top drie van Europese landen staat waar de inwoners meestal grotere malloten zijn dan hun huisdieren. Arrogante bevolking, veel te groot, slechte smaak in muziek en buiten de enkele grootsteden een boerengat. Nochtans hebben al deze factoren Frankrijk nooit tegen gehouden om de beste wagens te maken op deze aardkloot.

Begin september bevond ik me weer in het land van “Als het vandaag niet gebeurt... Morgen wel”. De verwelkoming was naar goede gewoonte zoet. Nog maar net Frankrijk binnen en een Renault 25 Baccarat dwong al alle aandacht op. Deze wagen moest het 20 jaar geleden opnemen tegen de Duitse luxeberlines. Eigenzinnig, V6, het rijgedrag van een fauteuil, ongezien comfort en een exuberant prijskaartje. Geen enkele logisch nadenkende mens zou de 5 reeks laten staan voor een Baccarat, behalve als je een Fransman bent en het chauvinisme door je aders stroomt. Verder is Frankrijk ook het land waar maar twee type wagens rondrijden: “Compleet vernielde barrels en leuk speelgoed” of te: “Rammelkasten en flitsende bakjes” of anders gezegd: “oude krellen en snelle gebakjes”, swat, u begrijpt mijn punt.

La France is dus het land van de Snelle Gebakjes (a.k.a.: Hot Hatches) en als je even van de route du soleil afwijkt begrijp je meteen waarom. Snelle kronkelende bergwegen, –die zelfs in the middle of nowhere in relatief goede staat zijn (Hallo België?)- korte inhaalstroken, smalle wegen, nog smallere wegen en als summum: “hele smalle desolate bergwegen”. Het landschap schreeuwt gewoon om kleine wagens met veel wendbaarheid, lichtvoetigheid en genoeg pk om de berg op te komen.

De oervader van “het snelle gebakje” kwam trouwens ook uit Frankrijk. Hoewel Duitsland zich graag tot de grondlegger benoemt met de Volkswagen Golf GTI en ook al vinden veel auto-enthousiasten dat de Golf GTI de oervader is moet ik heel Duitsland teleurstellen. Neen, de eerste officiële Hot Hatch was de Franse Renault 5 Alpine. En die was zo maar eventjes twee (!!) volle maanden vroeger op de markt dan de Golf GTI. Take that VW! De 5 Alpine is mijns inziens trouwens een rasechte Hot Hatch. Een guitige 1.4l motor stuwt de R5 naar 168km/u en binnen de 10 seconden zit je op die magische 100 per uur. De GTI mk1 daarentegen bezit een –naar mijn ideologie- te grote motor. Een gigantische 1.6 stuwt het groteske gevaarte naar een totaal overbodige 180km/u -want iedereen die ooit in Frankrijk geweest is weet dat je niet sneller kan dan 168 km/u- en raast oncontroleerbaar van nul naar 100km/u rond de 9 seconden.

Hoewel ze destijds -bijna 40 jaar geleden- al het ultieme recept hadden gevonden voor de wagen is het de laatste jaren huilen met de pet op. De hete gebakjes werden allemaal uitgerust met enorme 2l motoren en zonder +200pk deed je niet meer mee. Het gewicht ging gelijktijdig naar “licht obese” en de uitrusting ging van: “Een versnellingsbak en vier wielen” naar: “full leather stitching and big infotainment system with fake carbon inlay”. Ik moet je uiteraard niet vertellen dat de prijs ook astronomisch de hoogte inging.

Laten we hopen dat in de Tennies -met de huidige downsizing trend- de gloriejaren van de Hot Hatches terug kunnen beginnen. Daarom stel ik voor dat we meteen een standaard stellen vanaf wanneer een wagen onder de noemer: “Hot Hatch” valt. Nu, sinds ik met “we”eigenlijk mezelf bedoel zal ik de definitie geven:

Hot Hatch (de; m; meervoud: Hot Hatches; altijd in hoofdletters; Ook bekend als: “Snel Gebakje”) Een episch coole autosoort die aan de 7 volgende eisen voldoet: 1: Een motorinhoud onder de 1601cc | 2: Kerb weight onder 1101kg | 3: Een maximum snelheid van 168 km/u | 4: Van een Franse constructeur afkomstig of uitgerust met een embleem waar op staat “La France est l'inventeur d’Hot Hatch" | 5: Geen optielijst | 6: Dimensies van max 3800mm x 1600mm | 7: En zeker geen fake carbon inleg

Nu, om al die problemen te omzeilen kan je mij nog het gelukkigst maken met een huis en een Renault 5 Alpine bovenop een desolate berg in Frankrijk waar ik tien minuten aan kleine kronkelende bergwegen moet bedwingen om aan de dichtstbijzijnde bakker te geraken. Die dan hopelijk open is, want met dat mallotenvolk weet je nooit...

__

En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste bezoeker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken, want met Yves weet je nooit ..

__

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
volkswagenfan :p 16:46
afbeelding van volkswagenfan :p

Pittige tekst !

--Edit: Bedankt, aangepast.--

Yvesw 21:01
afbeelding van Yvesw

@Kevin300: Lees eerste paragraaf van Messer ;) En trouwens, ik ben blij dat je het niet altijd met me eens bent ;)

@Messer: Een "Hot Hatch" -want zo moet het geschreven worden :p- dient 1600cc te hebben. Alles daarboven moet een andere benaming krijgen -bv. Sport Hatch/ Super Hatch/ Hyper Hatch-, zo snap ik niet dat de marketingboys bij Ford destijds de Focus RS niet een Super Hatch hebben genoemd. Dat ding kan toch bezwaarlijk een Hot Hatch worden genoemd? Veel te zwaar, overpowerd, overbuild gewoon!
Ze zijn zo creatief in de autosector qua benaming, maar als het op Hot Hatches aankomt komt alles van 20 tot 2400pk/ 800kg tot 2000kg/ 1.2 tot 3l v6 in aanmerking. Dat kan toch iets creatiever!

De term Hot Hatch zou synoniem moeten staan voor echte hardcore gebakjes die gemaakt zijn om een glimlach op je gezicht te toveren en hoofdpijn te geven van zijn ongeraffineerd karakter.

En waarom enkel Frans? Om de Europese economie te steunen en het mensen af te raden om van de exotische Japanners te kopen! :p

Ben Jacobs 21:41
afbeelding van Ben Jacobs

Die eerste zin: magnifiek! Als niet-autofan toch heel de tekst geboeid gebleven: sterk werk!

vdsmichiel 11:19
afbeelding van vdsmichiel

Ik heb iets wat beantwoord aan de voorwaarden die YW voorstelt: het is Frans en 11 jaar oud, de zestienklepper is 1587 cm³ groot, het interieur is aangekleed met slecht uitziende harde plastics en zelfs een buitentemperatuurmeter is er niet (een oliepeil- en -niveaumeter dan weer wel!) en volgens de weegbrug in het containerpark weegt hij 1126 kg (mét bestuurder). De topsnelheid kan wel voor discussie zorgen, want Sochaux vermeld op het PVA 185 km/h.
Hoewel er geen GTI-badge op prijkt, kan ik beamen dat dit pakket voldoende is voor een smakelijke portie fun op verzoek! En zeker op de Franse D-wegen...

Yvesw 13:38
afbeelding van Yvesw

@vdsmichiel: Verlos ons uit ons lijden en vertel welk heerlijk gebakje je tot je beschikking hebt ;)

vdsmichiel 16:18
afbeelding van vdsmichiel

Inderdaad, Cuore Sportivo heeft het bij het rechte eind. Ik had niet anders verwacht op dit forum... De lagere topsnelheid kan misschien verklaard worden door de korter gespreide versnellingsbakken die de XS-versies van de 206 1.6 16V kregen?
Maar zoals gezegd: topsnelheid is verre van het belangrijkste in zo'n bakske!

Yvesw 21:58
afbeelding van Yvesw

vdsmichiel: Had vroeger een kennis met ook een XS en hoewel ik het toen niet begreep (wat "veel geld" voor zo'n kleine wagen) ben ik nu helemaal mee! Geweldig simpele (in de positieve zin van het woord) wagen die net genoeg oomph heeft om een smile op je gezicht te toveren zonder de verkeersboetes binnen te rijven :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws