In memoriam: F. A. Porsche

Vandaag hebben we spijtig genoeg  afscheid moeten nemen van een der groten uit de autoindustrie, Ferdinand Alexander Porsche. Als kleinzoon van oprichter Ferdinand en bedenker van de wereldvermaarde 911 is hij vandaag op 76 jarige leeftijd in Salzburg overleden. Toen hij in 1958 voor het eerst bij Porsche terechtkwam was zijn eerste project een opvolger voor de 356. In 1962 werd hij hoofd van de Porsche design en zorgde hij daar met de 901 (911) voor een nieuwe sensatie in Porsche die over heel de wereld was te voelen.

Naast straatwagens hield Ferdinand Alexander zich toen ook bezig met autosport, met name de Type 804 Formule 1 wagen en de Porsche 904 Carrera GTS die nog steeds bij de mooisten der racewagens behoord.

Rond 1972 toen Porsche KG in een naamloze vennootschap werd omgezet ging Ferdinand Alexander samen met alle andere oorspronkelijke familieleden uit het bedrijf. Hij richtte dan het Porsche Design Studio op dat verantwoordelijk was voor het ontwerpen van allerhande accessoires gaande van een gsm, tot zonnebrillen tot harde schijven.

"Goed design moet eerlijk zijn." was zijn lijfspreuk. *"Design moet functioneel zijn, en dat moet zich vertalen in visuele estethiek zonder gimmicks". *

 

Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche

° 11 december 1935 - ✝ 5 april 2012

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Piet 11:00
afbeelding van Piet

Is hij niet de kleinzoon van oprichter Ferdinand en zoon van Ferry of vergis ik me?

Gerhard Gebauer 11:47
afbeelding van Gerhard Gebauer

Ingenieur Erwin Komenda heeft niet enkel de Porsche 356 en de Porsche 550 Spyder ontworpen. Hij was o.a. ook het brein van de Porsche 911.

Het is triest, om te zien hoe snel de mensen vergeten.
Of redeneert men als volgt, getekend: bij -Porsche-, dat klinkt wel wat chiquer.

http://www.komenda.at/
Met beleefde groet, G.Gebauer

oosterwijck 21:42
afbeelding van oosterwijck

Ferdinand Porsche is onmiskenbaar, zowel een technisch genie, als een zakelijk genie gebleken. Maar, … mijn inziens, in heel zijn loopbaan als uitvinder, ontwerper, constructeur, heeft hij altijd een voorbeeld van iemand anders, als uitgangspunt genomen. Of de deskundigheid van een collega gebruikt. Zijn eerste ‘uitvindig’ de Lohner-Porsche met hybrideaandrijving, in 1900, was eerder al op de markt gebracht door Pieper in België. Denk ook aan de Joodse Rosenberger, die naast de financiële inbreng, ook een technische inbreng had, voor de ontwikkeling van de P22 GP racewagen. Ontworpen voor de Prinz zu Leiningen, een variatie was op de Benz Tropfenwagen, van Hans Nibel, in 1922. De V-16 motor die in de P22 gebruikt werd, leek op die van Maserati, en ontworpen door Kales. Zijn Lohner-Porsche, was een model van Pieper, waaraan hij iets toegevoegd heeft, de elektromotoren in de wielen. Denk aan de Sascha, dat was een idee van een goede zakenrelatie, graaf Sascha Kolowrat-Krakowski. Denk aan de Volkswagen Kever, samengebrachte techniek van diverse ingenieurs, waaronder: Jaray, Ganz, Barényi, Rumpler en Ledwinka. Denk aan de type 64 (of 60K10), met een vormgeving van Paul Jaray. De Cisitalia GP racewagen Waarmee hij Dusio van zijn vermogen afhielp, totaan een faillisement) was weer een doorontwikkeling van de Auto-Union, P22 en de 12-cilinder boxermotor leek op het ontwerp van Alfa Romeo Tipo 512 GP, in 1939. En de Porsche 356 was weer een doorontwikkeling van de type 64 (of 60K10) wat al een afkijkproject was, en werd door Komenda ontworpen (die door zijn zoon Ferdi schaamteloos aan de kant gezet werd). De 356 Spider, uit 1948, met middenmotor, lijkt verrasend veel op de Alfa Romeo Aerospider, uit 1935, met middenmotor. En de vormgeving van de Karmann Ghia was ook een eerder bestaand ontwerp, van Ghia, voor Chrysler. En de type 914 werd bij Volkswagen ontwikkeld, waarna Porsche dit ontwerp in de schoot geworpen kreeg door een familielid van Ferry’s schoonouders, Nordhoff. Dat afkijken, en gebruiken van andermans ontwerpen, maar bovenal, het samenbrengen van ideeën, loopt als een rode draad door alle VW en Porsche modellen. Naast het gebruiken van andermans ideeën, was hij ook een kunstenaar in het het gebruiken van andermans geld, eerst het geld van zijn compagnon Rosenberger, dan het geld van de Nazi organisatie en vervolgens het geld van Piero Dusio. En tot slot krijgt hij DM 5 voor elke geproduceerde Kever, volgens een (omstreden) afspraak met Nordhoff. Maar het blijft een kunst, om dat allemaal te combineren, te organiseren en naar je toe te trekken. Ik heb met dit verhaal iets bij willen dragen aan de erkenning van de vele miskende talenten, van vele tijdgenoten, van Ferdinand Porsche, bij het ontstaan van de banden tussen Volkswagen en Porsche. Waar tenslotte drie generaties elk een vermogen verdient hebben, aan een en hetzelfde basisontwerp. Doe dat maar eens na! Er is al heel veel geschreven over het fenomeen Porsche, maar altijd wordt de waarheid weggelaten of zelfs vervalst. Vele keren worden automobielontwerpen toegeschreven aan Ferdinand Porsche, terwijl hij daar niets mee van doen heeft gehad. Zelfs musea schrijven in hun brochures, onzinverhalen over vermeende Porsche ontwerpen, en werken zo mee aan geschiedvervalsing en de verheelijking van Porsche.

oosterwijck 10:29
afbeelding van oosterwijck

FA Porsche is niet de bedenker van de Porsche 911. Dat was Erwin Komenda. In 1958 kwam FA in diens bij Porsche, nadat hij van de kunstacademie was afgetrapt, vanwege het ontbreken van talent. Erwin Komenda kreeg toen de ondankbare taak om hem wegwijs te maken in de tekenkamer. Komenda was al in 1958 bezig met een ontwerp voor de opvolger van de 356 en dat werd de 901. Peugeot vocht deze naam aan, omdat grootvader Ferdinand Porsche als SSer de Peugeot fabriek had leeggeroofd en dwangarbeiders had tewerkgesteld. Daarvoor heeft hij in de gevangenis gezeten. De 901 werd toen 911 genoemd. Komenda heeft voor grootvader de KdF wagen (Kever) getekend en voor vader Ferry de typ 540 en de typ 356 getekend. Zijn laatste bijdrage was de 911. Kort daarna werd hij ziek en overleed. Komenda heeft nooit de waardering en de beloning gekregen die hem toekomt. Niet door de Porsche clan en niet door de media. Het stoort mij mateloos dat de media elkaar napraat, bij de verheerlijking van de Porsche clan en meewerkt aan geschiedvervalsing. Stop daarmee en geef recht aan wie recht toekomt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws