Vloeibare batterij wordt brandstof van de toekomst?

Een elektrische auto heeft op dit moment het nadeel van de kleine radius en de lange oplaadtijd. 160 km radius en acht uren oplaadtijd zijn pover als je ze gaat vergelijken met de vijf minuten tijd waarop je de radius van je dieselwagen vergroot tot meer dan 1.000 km. De Massachussets Institute of Technology werkt nu aan een vloeibare accu. De positieve en negatieve deeltjes van de accu vormen daarbij zwevende deeltjes in een vloeistof.

De ladingen worden dan door aparte leidingen gepompt, waarbij twee functies van de batterij (energie behouden en energie op het juiste moment afgeven) worden gescheiden.

De mogelijkheden daarvan zijn dat men acculadingen tankt als conventionele brandstof, of dat vloeibare accutanks worden gewisseld in het tankstation (al zie ik in die laatste weinig verschil met het wisselen van een gewone batterij). De vloeistof die gebruikt wordt, Cambridge Crude genaamd, is goedkoper om te produceren dan lithium-ion accu's en zou de markt van de elektrische wagen democratischer kunnen maken. Op dit moment werkt een bedrijf de technologie al uit onder licentie.

Bron: MIT via MotorAuthority

Reacties (3)

Plaats een reactie
TdM 23:26
afbeelding van TdM

Dit ziet er veelbelovend uit ;) want batterijen zie ik echt niet zitten :p

James 23:50
afbeelding van James

Alle das weer iets bizar ... hup,naar de accupomp.

Ponrow 18:06
afbeelding van Ponrow

mmm, een probleem opgelost, nu nog iets doen aan het gezoem. :D

Uw reactie