ABT mag zich dan wel tegenwoordig bezig houden met Formule E, het tuningmerk is niet allergisch geworden aan benzine. Getuige deze RS-R, een Audi TT RS met de vijfcilinder opgeschroeft naar 500 pk. Een TT die een R8 eraf kan rijden op circuit? Het zal verdomd dichtbij komen.
Heiligmakend, zo'n turboblok. Want doet de Audi R8 het nog met een atmosferische V10 die 540 pk en evenveel Nm's koppel weet neer te zetten, dan pompt deze TT RS-R van ABT maar liefst 500 pk en 570 Nm uit een vijfcilinder. Waardoor grote en kleine broer waarschijnlijk best gewaagd aan elkaar worden op circuit. Verwacht dan ook dat deze ABT-creatie amper 3.5 seconden nodig heeft om de honderd aan te tikken.
Daarvoor moesten de Duitsers trouwens geen zwaar werk verrichten. Want de 100 extra pk's en 120 extra koppeleenheden halen de jongens uit de 2.5 liter vijfcilinder puur door te foefelen met z'n brein. Waardoor duidelijk wordt dat Audi het blok bewust wat dom houdt om niet té hard in het vaarwater van grote broer R8 te komen. Vijftig exemplaren zal ABT van deze TT RS-R maken waarbij vooral de uiterlijke opsmuk in het oog moet vallen. Voor ons eentje zonder die uiterlijke addendum graag maar wel met de sportieve inborst.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden