De term pocket rocket was nog nooit zo hard van toepassing als op deze Abarth van Pogea Racing. Of klinkt 331 pk in een koekendoos nog niet genoeg van de pot gerukt?
Als je de Abarth 500 ergens van kan betichten, dan is het wel dat hij net wat kracht mist. Het Duitse Pogea Racing maakt die tekortkoming meer dan goed. Want de standaard 1.4-liter viercilinder wordt opgepompt tot maar liefst 331 pk en 411 Nm. Fabrieksgarantie moet je alvast niet meer verwachten.
Hoe ze zoveel kracht uit dat torretje krijgen? Dankzij een opgewaardeerde turbo, grotere inlaat & uitlaat, versterkte zuigers, speciale injectoren en een nieuwe intercooler. Goed voor een topsnelheid van 262 km/u en een sprintje naar de honderd in 5,1 seconden.
Geen half werk
Naast de vermogensstijging is er ook een gewichtsverlaging. Eéntje van 71 kilogram dankzij het grootschalig gebruik van Carbon en het verwijderen van de achterbank. Opgewaardeerde remmen, velgen met rubber en KW ophanging zorgen ervoor dat de kracht iets of wat aan de grond geraakt. Uiterlijk vallen de geventileerde motorkap en herwerkte voor- & achterbumper op. Binnenin vinden we de heerlijkst kuipstoeltjes die ooit in een Abarth zijn geplaatst.
Kostprijs van dit speeltje? 43.500 euro. Waarmee het kleintje maar iets duurder is dan de BiPosto van Abarth zelf. Twijfels aan de betrouwbaarheid? De eigenaar van het bedrijf heeft zelf een Abarth met een gelijkaardige set-up met maar liefst 388 pk en 57.000 km op de teller.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden