Velgen volledig uit carbon, wie was er eerst?

In de wereld van de velgen kan je het niet gek genoeg bedenken of het bestaat. Velgen met ledjes, spinners, twee spaaks, doorzichtig, vreemde metalen etc... De echt knappe zaken vinden we meestal bij ADV.1. Dit keer kwamen we een link tegen van een merk dat beweerde de eerste te zijn met full carbon velgen. Allemaal goed en wel maar zagen we dit al eens niet op de Koenigsegg stand?

Het merk *Carbon Revolution *is op verschillende websites de CR-9-reeks aan het promoten en de quote "First Ever Carbon Rims" trekt natuurlijk bakken aandacht. De CR-9 velgen wegen nog maar 50% van dezelfde velg uit aluminium. Daardoor gaat de acceleratie vlotter, heb je overall minder gewicht, kan je wat zuiniger rijden enzovoort...

carbon wheels

Dan is er nog die Agera R. Koenigsegg heeft in Genève laten zien dat carbon velgen haalbaar zijn en, indien goed ontworpen, ook zeer stevig. Dat laatste is wel nodig als je de bruute kracht van een Koenigsegg op de baan wil overbrengen. De carbon velgen van Koenigsegg zijn net als de carbon revolutions 50% lichter dan de Alu verianten. Dit geeft een gewichtsvermindering van 25 kilo voor de vier velgen samen. Alle beetjes helpen, niet waar?

carbon velgen

bron: AutoFluence

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Yvesw 21:43
afbeelding van Yvesw

Wat kost zo'n velg? En Koenigsegg is natuurlijk geen velgenfabrikant dus ik snap wel hun marketingstitel "eerste carbon velgen". Spaart een hoop gewicht, maar ik wil het niet tegen een drempel placeren...

Adolf Van Oostende 02:12
afbeelding van Adolf Van Oostende

Denk dat Dymag wellicht de eerste was met carbonwielen voor moto's :

http://www.dymag.com/?q=products

En dat carbonwielen voor auto's pas later gekomen zijn

Yvesw 11:49
afbeelding van Yvesw

En daarvoor bestond het al jaren voor de fiets natuurlijk :p

MichelAngelo 13:06
afbeelding van MichelAngelo

Just, Yves, ik zou der ook geen te diepe putten of dikke drempels mee pakken...
carbon is enorm revolutionair als het om koetswerk gaat, voor redenen ons allemaal bekend maar voor al zijn pluspunten heeft het toch één minpunt: àls het naar de kl.... gaat is het direct goed naar de kl...

ik ken twee semi prof. fietsers, eentje MTB, en een ander (mijn zus) racefiets, beiden zijn ze van carbon fiets terug overgestapt op aluminium omdat bij beiden de carbon kader is in twee gebroken, bij de ene na een valpartij, bij de andere gewoon door kracht te zetten tijdens het fietsen!! allebei pokkedure "professionele" fietsen (racefiets van maar liefst 14.000euro!!) en dan kom je dat tegen... :-s

nu, in autosport maakt het een groter verschil omwille van groter gewichtsverschil en het feit... mja, als je met 200km/u in de banden vliegt is het zowiezo kapot, aluminium, carbon... maakt niet uit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws