Vlaanderen trekt aantal trajectcontroles op van 31 naar 68 in 2018

trajectcontrole-2018

In haar oorlog tegen snelheid verschuift het Vlaamse gewest de focus van flitspalen naar trajectcontroles. Dit jaar nog zullen er maar liefst 37 zones bijkomen, een verdubbeling van wat we nu kennen.

Tegen eind 2018 zal het aantal trajectcontroles in België opgeschroefd worden van 31 zones naar 68 zones, een verdubbeling. Die cijfers vroeg Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) op bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Van die 37 nieuwe locaties bevinden er drie zich op de snelwegen. Daarbij worden nu al bestaande vaste flitspalen omgebouwd naar digitale camera's die chauffeurs over een traject kunnen controleren.

Bewijzen zijn er

De serieuze uitbreiding van de trajectcontroles is het gevolg van de positieve cijfers die voorgelegd kunnen worden. Zo werd deze week nog in Mechelen bewezen dat de daar nieuw aangestelde trajectcontroles het aantal snelheidsovertredingen hebben weten terug te dringen van gemiddeld 4% (via een mobiele controle) naar amper 0,01%.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Moest de Belg zo hardleers niet zijn, het zou allemaal niet nodig zijn.
Maar men steekt alles op snelheid, en ik steek het op het gedrag.

Anderen de pas afsnijden, in het gat duwen, agressie, geen geduld enz... hebben niets te maken met snelheid op zich.
Trouwens, in de spits wordt het steeds moeilijker om nog te snel te rijden ;-).
En ook, trajectcontroles brengen ook niets op, want die staan meestal aangekondigd en zijn ook nog eens gekend op alle GPS systemen. Dus alleen voor het geld zullen ze het wel niet doen.

En al die leasingwagens doen er ook geen goed aan in mijn ogen, maar dat is een andere discussie. :-)

vdsmichiel 16:16
afbeelding van vdsmichiel

Trajectcontroles lijken me niet de beste investering om nu te doen. Het is duurder dan een flitspaal (maar misschien ook een correctere manier van meten), snelheidsmetingen worden nu al gesignaleerd in uw navigatiesysteem en met de ontwikkeling van de zogenaamde rijhulpsystemen rijdt uw auto binnen een paar jaar sowieso niet harder dan kan/mag. Ik ben vandaag al blij als ik de maximumsnelheid een eind kan aanhouden ... Daar waar men vroeger 90 mocht en nu dus 70, rijd je door de verkeersdrukte in de praktijk ongeveer 55 km/h.
Veel efficiënter als het op verkeersveiligheid aankomt: agenten inzetten om te controleren op gordeldracht, smartphonegebruik, afstand houden, voorzichtig zijn nabij scholen, dronkenschap en druggebruik, enzovoort.

Cédric 21:36
afbeelding van Cédric

Ik zie niet in hoe trajectcontrole zo duur kan zijn? De software om nummerplaten te herkennen bestaat en wordt al gebruikt. Dus een extra licentie kan niet zo veel extra kosten.

Qua hardware heb je enkel een paar hogeresolutiecamera's nodig. Je koopt tegenwoordig spiegelreflexcamera's voor een paar honderd euro dus met enkele duizenden euro's voor een paal moet je ook wel toekomen.

Even de afstand tussen de twee palen bepalen en ingeven als parameter, en de software kan beginnen rekenen.

Ik ben niet tegen trajectcontroles, wel tegen de steeds lager wordende snelheden. Zoals hierboven geschreven rijd je gemiddeld 55 km/h waar je vroeger nog 90 km/h (of 100 km/h op de teller) kon rijden zonder geflitst te worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws