In haar oorlog tegen snelheid verschuift het Vlaamse gewest de focus van flitspalen naar trajectcontroles. Dit jaar nog zullen er maar liefst 37 zones bijkomen, een verdubbeling van wat we nu kennen.
Tegen eind 2018 zal het aantal trajectcontroles in België opgeschroefd worden van 31 zones naar 68 zones, een verdubbeling. Die cijfers vroeg Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) op bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Van die 37 nieuwe locaties bevinden er drie zich op de snelwegen. Daarbij worden nu al bestaande vaste flitspalen omgebouwd naar digitale camera's die chauffeurs over een traject kunnen controleren.
Bewijzen zijn er
De serieuze uitbreiding van de trajectcontroles is het gevolg van de positieve cijfers die voorgelegd kunnen worden. Zo werd deze week nog in Mechelen bewezen dat de daar nieuw aangestelde trajectcontroles het aantal snelheidsovertredingen hebben weten terug te dringen van gemiddeld 4% (via een mobiele controle) naar amper 0,01%.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden