Met de overgang van oud naar nieuw werd ons land ook een nieuwe lage-emissiezone (LEZ) rijker. Of jouw auto nog in Brussel toegelaten wordt?
Wie dit jaar met de auto naar Brussel gaat doet er best aan even op voorhand te controleren of zijn voertuig het Brusselse Gewest nog binnen mag. Na Antwerpen is onze hoofdstad de tweede stad die een onderscheid maakt tussen verschillende voertuigen.
Zoals gebruikelijk is het de ouderdom van je wagen, het type brandstof en de Euronorm van de motor, die bepaalt of je nog binnen mag. In eerste instantie worden slechts de diesels zonder Euronorm en met norm Euro 1 getroffen. Voor diesels met Euro 2 is dat vanaf 2019, Euro 3 vanaf 2020, Euro 4 tegen 2022 en Euro 5 tegen 2025. De Brusselse Ring (R0) valt altijd buiten de zone, net zoals enkele toegangswegen en transitparkings.
Een overgangsperiode van 9 maanden – waarin enkel waarschuwingen zullen worden gegeven – is weliswaar voorzien om burgers en bezoekers/pendelaars de kans te geven zich aan de nieuwe maatregel aan te passen. Vervolgens zal het niet naleven van de toegangscriteria tot een administratieve geldboete leiden. Dit zal volautomatisch gebeuren via camera's met nummerplaatherkenning (ANPR) op alle gewest- en invalswegen.
Toch zijn er ook nog heel wat uitzonderingen voorzien zoals bijvoorbeeld voor motoren, vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, landbouw- en bosbouwtrekkers, kampeerwagens, voertuigen met een Belgisch "O" kenteken die meer dan 30 jaar zijn ingeschreven, etc.
Met deze maatregel wil Brussel het probleem van de luchtvervuiling aanpakken. Door de meest vervuilende voertuigen uit het Brussels Gewest te weren wil de lokale overheid de luchtkwaliteit verbeteren. Toch zal de initiële impact eerder klein zijn omdat het aantal dieselvoertuigen met Euronorm 1 of zonder procentueel gezien betrekkelijk klein is. Al zal dat cijfer met de jaren exponentieel stijgen. Of en tot wanneer jouw huidige auto nog tot het Brusselse Gewest toegelaten wordt, determineer je via onderstaande tabellen.
Voor diesel
Voor benzine/LPG/CNG
Meer info op: http://www.lez.brussels
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 14 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 16 uur geleden