Volgens een nieuwe Europese richtlijn moeten nieuwe gebouwen vanaf 2025 beschikken over 1 laadpaal per 10 parkeerplaatsen. Zo wordt de omgeving klaargestoomd voor de elektrische voertuigenrevolutie.
Tot vandaag is elektrisch rijden een beetje een verhaal van de kip en het ei. Omdat er geen laadpalen zijn in je straat,koop je geen elektrische wagens, omdat er geen elektrische wagens zijn plaatst de overheid niet plots enorm veel laadpalen. Daardoor was je aangewezen op de laadpaal in je eigen garage, als je al over die twee beschikte.
Maar nu heeft de Europese Commissie dus een extra regel aan de bouwvoorschriften voor grote gebouwen toegevoegd. Wie een groot gebouw met meer dan tien parkeerplekken wil bouwen of renoveren moet vanaf 2025 rekening houden met die nieuwe regel. De bouwheer moet ook voorzien in bekabeling, om later betere laadpalen te kunnen installeren. Voor residentiële gebouwen moeten er gewoon laadpalen of bekabeling aanwezig zijn, niet-residentiële gebouwen (winkels, kantoren,...) moeten er minstens 1 per 10 parkeerplekken hebben.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden