Hoe openbaar vervoer gebruik van auto gaat ontraden? Door je vaker over te laten stappen...

openbaarvervoer-de-lijn

Het Vlaams, Brussels en ook wel wat Waals openbaar vervoer gaat er binnenkort helemaal anders uit zien. Want het gaat zichzelf hervormen naar een 'laagjesvervoer'. Waarbij je verschillende transportobjecten gebruikt om op je bestemming te geraken. Of in klaar Nederlands: Meer overstappen tussen trein, bus, fiets, taxi en step.

De vrees om over te moesten stappen (en daardoor mogelijks je verbinden te verliezen) blijft één van de grootste struikelblokken voor reizigers om het openbaar vervoer te nemen. Aangedikt door de nogal slechte reputatie van de NMBS betreffende de stiptheid van de treinen. Toch kiest De Lijn er voor om haar modus operandi te hervormen. Van rechtstreekse verbinden naar een gelaagd openbaarvervoersnet. Waarbij je verschillende overstappen moet doen om op locatie te geraken.

Specifiek heb je een watervalsysteem van transportmodi waarbij de NMBS - het treinverkeer - de hoofdzenuw blijft. Van daaruit vertakt het kernnet van bussen en trams. De laatste laag noemt De Lijn het 'vervoer op maat'.

In de praktijk: meer overstappen

Wat dit allemaal in de praktijk betekent? Dat het netwerk van bussen vereenvoudigd zal worden. Zo wilt De Lijn evolueren richting corridors tussen belangrijke centra of steden. Waarbij een zo goed als rechte lijn wordt getrokken en de bus niet meer kronkelt tussen kleinere dorpen om iedereen op te pikken. Het gevolg is natuurlijk dat je vanuit je dorp op zo'n corridorbus moet geraken. Simpel, volgens De Lijn. Dankzij het 'vervoer op maat', bestaande uit fietsen, deelauto's, taxi's of gemeenten die zelf busjes gaan inleggen. Daarvoor wil de lijn een overkoepelende taxicentrale oprichten.

Het gevolg is evenwel dat een reiziger daardoor meer zal moeten 'overstappen' naar verschillende vervoersmiddelen. Al gaat De Lijn er prat op dat dit geen probleem mag vormen als de overstappen kunnen gegarandeerd worden. Om die garantie na te kunnen komen morrelt de vervoersmaatschappij sterk aan haar structuur. De vijf provinciale afdelingen verdwijnen, alles komt onder één hoofdzetel... en negentien vervoersregio's.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Matthias.A 16:28
afbeelding van Matthias.A

Werkt perfect in het buitenland, zal ook gewoon werken hier.
Blijf maar bij autokes want het OV is toch nog wat te ingewikkeld.

demelkman 14:53
afbeelding van demelkman

Het blijft touch maar even defencieve bedoening, in plaats van te kijken massa manifestatiets zoals jeugdbeweginen sport en ander gebeuren op den buiten, denk maar aan de bloemencorso in Zunderd geen bus vanuit Brecht, of bestaat enkel Antwerpen Gent de kust en Brussels?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws