Vanaf september BIV dubbel zo duur?

BIV-WLTP

Vlaamse automobilistenverenging VAB trekt aan de alarmbel, want wanneer in september de nieuwe testprocedure voor uitstoot op de markt komt, kan je wel eens het dubbele aan BIV neerleggen bij de aankoop van je wagen. De overheid, die lijkt uit de lucht te vallen.

Het is een werk van lange aard geweest maar vanaf september 2017 moet elke nieuwe wagen in Europa door de WLTP gaan. De watte? De Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure. Een mondvol voor de verbruikscyclus die vroeger in een hermetisch afgesloten laboratorium werd afgenomen (NEDC). Vanaf september zullen constructeurs dus de baan op moeten met nieuwe modellen en motoren om met hun resultaten op de proppen te komen. Waardoor algemeen aangenomen wordt dat CO2 en verbruikscijfers zullen stijgen naar meer eerlijke waarden.

Eén probleem echter.

Vandaag de dag betaal je in België namelijk nog steeds de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse rijtaks. Beiden nemen voor de berekening de CO2-uitstoot in achting. Problematisch volgens VAB, want eerste tests laten uitschijnen dat door de verhoogde CO2-uitstoot in de nieuwe cyclus de BIV in één klap kan verdubbelen voor sommige auto's. De jaarlijkse rijtaks die zou ook een stuk stijgen.

De van de pot gerukte situatie

De gekheid van deze situatie valt bijna niet te omschrijven. Stel dat BMW besluit een nieuwe 1.8-liter diesel te lanceren in haar 3 Reeks die stukken groener is dan de huidige 2-liter. De cyclus brengt echter een hogere CO2-uitstoot naar boven (een CO2-uitstoot die serieus overstegen zou worden moest de 2-liter de WLTP ondergaan). Dan krijg je een situatie waar je bij de BMW-dealer een 'groene' diesel hebt staan waar je meer taksen op moet betalen en een meer vervuilende 2-liter die nog onder de NEDC-cyclus valt en daardoor een op papier lagere CO2-uitstoot heeft. Compleet de tegenovergestelde situatie van wat de WLTP-cyclus poogt te bekomen.

Wat de overheid haar reactie op heel deze affaire is? Dat 'voorspellingen voorbarig zijn', aldus Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD). Hij benadrukt dat een belastingverhoging niet aan de orde is maar dat er evenwel nog geen beslissing is genomen. In die tussentijd geeft Tommelein te kennen dat de overheid de resultaten van het huidige systeem blijft gebruiken voor de berekening van de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Alleen staat september nog maar een dikke week van ons verwijderd. Waardoor het maar een kwestie van tijd is voor de eerste auto met 'WLTP getest motor' bij de dealer staat. Benieuwd of er dan al een beslissing is genomen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wauters Gaston 12:43
afbeelding van Wauters Gaston

Zoveel mogelijk elektrische wagens kopen dan zit de Belgische overheid met de handen in het haar.Zuiver elektrisch rijden is zero emissie en dus ook geen extra taks.Voor de oplading van de batterijen zal dat misschien een probleem zijn voor een groot aantal gebruikers,maar men moet ergens beginnen om de overheid de mond te snoeren,mijn gedacht.

Adriaan 13:11
afbeelding van Adriaan

En wat was nu al weer het percentage van belastingen, toelagen en distributie kost op de totale elektriciteits prijs? 54% is btw en heffing, en 27% netkosten. Amper 18,51% is werkelijk de elektriciteits prijs. Ik denk dat je zelf wel ziet dat als we morgen met ze'n allen 20kw per dag per auto uit de muur gaan trekken, de staat er absoluut niet armer op gaat worden...
Als we de staat echt een bal willen aftrekken zou morgen iedereen de auto aan de kant moeten laten staan, en het openbaar vervoer gebruiken...

Noël 15:35
afbeelding van Noël

Dat zou pas een mooie zet zijn de auto laten staan ....
Is toch altijd een goeie melkkoe geweest en NOG ........

Patrick Haerens 00:09
afbeelding van Patrick Haerens

Ik kan maar niet begrijpen dat de Belgische Staat geld tekorten heeft,hoe kan dat?Het is het zwaarst belastende land ter wereld?Ze pakken belastingen (en veel) op alles (op arbeid) maar dan ook alles wat er in de handel te doen is?!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws