Vlaamse automobilistenverenging VAB trekt aan de alarmbel, want wanneer in september de nieuwe testprocedure voor uitstoot op de markt komt, kan je wel eens het dubbele aan BIV neerleggen bij de aankoop van je wagen. De overheid, die lijkt uit de lucht te vallen.
Het is een werk van lange aard geweest maar vanaf september 2017 moet elke nieuwe wagen in Europa door de WLTP gaan. De watte? De Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure. Een mondvol voor de verbruikscyclus die vroeger in een hermetisch afgesloten laboratorium werd afgenomen (NEDC). Vanaf september zullen constructeurs dus de baan op moeten met nieuwe modellen en motoren om met hun resultaten op de proppen te komen. Waardoor algemeen aangenomen wordt dat CO2 en verbruikscijfers zullen stijgen naar meer eerlijke waarden.
Eén probleem echter.
Vandaag de dag betaal je in België namelijk nog steeds de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse rijtaks. Beiden nemen voor de berekening de CO2-uitstoot in achting. Problematisch volgens VAB, want eerste tests laten uitschijnen dat door de verhoogde CO2-uitstoot in de nieuwe cyclus de BIV in één klap kan verdubbelen voor sommige auto's. De jaarlijkse rijtaks die zou ook een stuk stijgen.
De van de pot gerukte situatie
De gekheid van deze situatie valt bijna niet te omschrijven. Stel dat BMW besluit een nieuwe 1.8-liter diesel te lanceren in haar 3 Reeks die stukken groener is dan de huidige 2-liter. De cyclus brengt echter een hogere CO2-uitstoot naar boven (een CO2-uitstoot die serieus overstegen zou worden moest de 2-liter de WLTP ondergaan). Dan krijg je een situatie waar je bij de BMW-dealer een 'groene' diesel hebt staan waar je meer taksen op moet betalen en een meer vervuilende 2-liter die nog onder de NEDC-cyclus valt en daardoor een op papier lagere CO2-uitstoot heeft. Compleet de tegenovergestelde situatie van wat de WLTP-cyclus poogt te bekomen.
Wat de overheid haar reactie op heel deze affaire is? Dat 'voorspellingen voorbarig zijn', aldus Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD). Hij benadrukt dat een belastingverhoging niet aan de orde is maar dat er evenwel nog geen beslissing is genomen. In die tussentijd geeft Tommelein te kennen dat de overheid de resultaten van het huidige systeem blijft gebruiken voor de berekening van de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Alleen staat september nog maar een dikke week van ons verwijderd. Waardoor het maar een kwestie van tijd is voor de eerste auto met 'WLTP getest motor' bij de dealer staat. Benieuwd of er dan al een beslissing is genomen...
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 13 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden