De Vlaamse Stichting Verkeerskunde kwam tot die markante cijfer na een onderzoek bij 500 ouders en grootouders. Slechts 1 op de 2 daarvan kijkt stelselmatig of de kleine kornuit wel correct vastgeklikt zit in de wagen.
Ouders met jonge kinderen kennen het wel; het dagelijks gevecht en gefoeter met kinderzitjes in de wagen. Lastig, dat wel maar uiteraard van letterlijk levensbelang dat zoon- of dochterlief correct vastgeklikt zit in de wagen. Cijfers van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) tonen dat er nog wel wat groeimarge zit in die 'correctheid'. Daarom ook dat het samen met de Vlaamse Overheid een sensibiliseringscampagne op poten heeft gezet.
1 op 3 niet correct vervoerd
Al dik tien jaar (sinds 2006) moeten kinderen onder de 1.35 meter vervoerd worden in een kinderzitje dat aangepast is aan hun gewicht en grootte. Zowat even logisch als de zon die elke dag op komt. Toch blijkt uit de realiteit dat die regel niet altijd even nauw wordt genomen. VSV peilde bij 500 ouders en grootouders en kwam met volgende cijfers op de proppen;
Slechts 1 op de 2 (50%) ouders of grootouders controleert stelselmatig bij elke rit of hun kind of kleinkind correct vastgeklikt is. Straffer nog is dat 1 op de 3 (33%) toegeeft kind of kleinkind niet altijd juist te vervoeren. Denk dan aan het even zitten op schoot van oma of niet vastgeklikt zitten in het stoeltje. De redenen daarachter zijn de gekende. Van 'het vergt een extra inspanning' over 'je kan snel een fout maken bij het vastklikken' tot de basisregels niet kennen.
Auto is niet veilig
Toch is het belangrijk om weten dat meer dan de helft van de verkeersslachtoffers tussen 0 en 9 jaar een autopassagier is. Waardoor de auto - in tegenstelling tot wat velen denken - geen absoluut veilige plek is voor kinderen. Klik je kornuit juist vast, dan kan het overlijdensrisico al met de helft worden gehalveerd bij een ongeval. Met de campagne 'Beloofd' poogt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de VSV ouders en grootouders te sensibiliseren.
Laat het dus maar dat 'zit maar even op schoot want het is toch een kort ritje.'
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden