Amper 1 op 4 Belgen overweegt nog diesel

hybridresearch4

Amper 26 procent van de Belgen overweegt nog een dieselwagen te kopen als volgend voertuig. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van constructeur Toyota. Waardoor benzine maar ook alternatieve aandrijvingen serieus aan populariteit hebben gewonnen de voorbije jaren.

Geloof het of niet maar de (plug-in)hybrideaandrijving staat helemaal bovenaan als overwogen aandrijflijn voor de toekomstige wagen van de Belg. Dat komt naar boven in een onderzoek door Ipsos bij net geen 1.000 Belgen. Net niet de helft overweegt zo'n hybride, net zoals een benzine trouwens. Amper 1 op 4 ziet ook nog een toekomst in een dieselwagen.

Wagens op CNG (en LPG) hebben nog wat werk voor de boeg qua populariteit, want amper 9 procent van de ondervraagden zag hier iets in. Het in België eigenlijk niet tankbare waterstof scoorde zelfs iets beter, met 10 procent. Ook goede cijfers voor de elektrische wagen, want 1 op 5 kan leven met de range. Hebben we het over elektrische wagens, dan staat Tesla helemaal bovenaan in de lijst van meest ecologische merken volgens de ondervraagden. Niet verrassend volgen daarna Toyota en Lexus.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:12
afbeelding van Techno Patat

How jong? toyota dat onlangs zei van te stoppen met diesel doet een onderzoek en de resultaten zeggen dat er nog amper interesse is in diesel en vooral veel in hybride? Wat een shocker!

Ik vraag mij af wat ze gingen gedaan hebben moest 80% zeggen dat ze wel nog een diesel willen :D! Bravekes de vuilbak in zeker :p?

Yvesw 16:01
afbeelding van Yvesw

Versnipperen, composteren, dan de vuilbak in en recycleren tot steunkousen voor rusthuizen met dementerende inwoners lijkt me aannemelijk ja...

andre123 18:16
afbeelding van andre123

de cijfers hier vermeld slaan wel op een wereldconstructeur.wij belgen met onze diesel hebben nog altijd niet door dat in de meeste andere landen diesel allang niet meer zo belangrijk is (of nooit was).toyota,of andere groten zullen met ons heus geen rekening houden.wacht maar tot de accijnzen helemaal gelijk getrokken zijn,eens zien hoeveel dieselfans er dan nog overblijven.
tenslotte draait het alleen maar over centen

Adriaan 12:52
afbeelding van Adriaan

Sterk dat op een site zoals autofans.be er nog altijd zoveel voorstanders zijn van diesel (nu niet op dit artikel, maar die komen nog wel :) )
Los van het financiele is voor mij een benzine gewoon veel leuker, aangenamer motor geluid, veel leuker om zelf aan te sleutelen, oh ja, heb ik al gezegd dat het geluid van een benzine veel leuker is? Maar ook aan de inschrijvingscijfers van het biv kan je zien dat diesel op zijn terugweg is. Eindelijk...
Nu nog die achterlijke wetgeving van firma-lease wagens aanpassen dat benzine voordeliger wordt dan diesel en we kunnen allemaal aan het tankstation de aangename geur van benzine staan snuiven :p

Techno Patat 16:06
afbeelding van Techno Patat

Hoja, ik heb 2 diesel 5-cilinders gehad en ik vond dat beiden toch niet tegenvallen op geluid, prestaties, loopcultuur en verbruik. Nu heb ik een benzine die behoorlijk heerlijk klinkt en dat vind ik zeker wel leuker hoor!
Maar ik sta er wel behoorlijk vaak mee aan de pomp (combinatie van hoger verbruik en kleinere tank is niet ideaal...) en daar zucht ik toch soms wel eens op ;-). Ik zeg niet dat ik m'n diesel mis, maar ik zeg wel dat ik een deftige diesel had en daar ook plezier uit haalde. Net zoals je uit een deftige benzine plezier kunt halen :D!

Evo X 22:35
afbeelding van Evo X

Nu amper 5 min van woon/werk, dus benzine. Ooit was dit 30min, toen diesel, doch moest dit nu 't geval zijn kwam 'r terug diesel. Op 'n levensduur van 14-15 jaar vermoed ik dat diesel er als beste uitkomt.

andre123 17:01
afbeelding van andre123

evo x je zegt het mooi zelf,VERMOED,dat is net het probleem,iedereen vermoed en gaat af op de woorden van de verkoper,en die raden natuurlijk aan waar zij het meest aan verdienen,
leg alle kosten van die 15 jaar maar eens naast elkaar,maar dan ook alle...
tenzij je heel veel km doet natuurlijk

Anon 12:53
afbeelding van Anon

Leasewagens zijn nog steeds bijna altijd diesel, financieel nog steeds interessanter voor iemand die afstand doet.

En eigenlijk ook beter. Ok, liever een busso V6 of een BMW 6 in lijn. Maar hoeveel rijden er daar van rond?

Ik wil zeggen, een benzine is leuker ja, als het een top versie is met voldoende cylinders. 90% van wat er hier rondrijdt zijn onaangename, ondergemotoriseerde grasmachines. Geef mij dan maar een diesel.

Niet alleen veel vlotter in het verkeer, maar ook hogere restwaarde en heel veel lager reëel verbruik. Ik weet dat men statistieken heeft waaruit blijkt dat verschil tussen officieel verbruik en normverbruik groter is bij diesel, maar kijk is rond jou, mensen met diesel rijden een pak vlotter dan mensen met benzine. Logisch ook, het zijn de veel rijders...

Als ik zelf is met een benzine rij, zit ik vaak ver over dubbele normverbruik, wat je gewoon niet kan met een diesel.

Mathieu 12:58
afbeelding van Mathieu

Ik vind uw opmerking "mensen met diesel rijden een pak vlotter dan mensen met benzine" een beetje bij het haar getrokken. Op wat slaat dit nu?
Dieselrijders veelrijders? Dat zou het moeten zijn, maar tot een paar jaar geleden heeft de regering met hun "kortingen" ervoor gezorgd dat iedereen diesel kocht, ook degene die enkel rond de kerktoren rijden. Nu zorgen ze dat benzine in het voordeel komt.

En bij leasewagens is er ook langzaam aan een kentering aan het komen. Er zijn zelfs nu bedrijven die strenge voorwaarden opleggen (je moet nu thuis ook een laadmogelijkheid installeren) als men een hybride wil al leasewagen, gewoon omdat het aantal laadpalen op hun site onvoldoende is tov de vraag naar hybridewagens.

Verder voorspel ik eerder een daling van de restwaarde van een diesel voor de volgende jaren.
En neen, ik ben niet anti-diesel voor veelrijders. Maar eenmaal mijn oudere diesel (10j) geen steden meer binnen mag (zoals Gent binnen 2,5j) zal deze toch vervangen worden door iets anders dan diesel.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws