70 km/u vinden we ok, behalve dan in Limburg en W-Vlaanderen

70kmu-bord

Er is veel te doen geweest rond de 70 km/u regel. Voorstanders vinden overal 70 duidelijker en bijgevolg veiliger. Tegenstanders zeggen dat je het weg per weg moet beoordelen want het is makkelijk om te zeggen dat trager veiliger is.

Overal 30 km/u is immers nog veiliger en dan rijden we als vanouds in een week naar het Zuiden van Frankrijk in plaats van een dag. Toch gaat, volgens de enquête van VAB, 57% akkoord met de vereenvoudiging. Behalve van in Limburg en West-Vlaanderen, in die provincies wordt de 50% niet gehaald. Als we naar de getroffen gebieden kijken valt het op dat in West-Vlaanderen een verkeersbordenwissel aan de orde is:

70km
70km enquête

Meer dan 75% van de ondervraagden vindt dan weer dat er een onafhankelijke cel moet komen die gemeenten adviseert over de aangewezen snelheid.

Eigenlijk slaagt VAB in de nagel op de kop:

We hebben van onze wegen risicowegen gemaakt

Nederland hanteert andere criteria dan Vlaanderen om de snelheidslimiet van hun wegennet te bepalen. Als je deze criteria op ons wegennet toepast dan moet je concluderen dat heel wat van onze secundaire wegen, echte risicowegen geworden zijn.

De grote fout ligt in ons ruimtelijk ordeningsbeleid. We hebben toegestaan dat langsheen onze 90 km/u wegen volop werd gebouwd. Lintbebouwing heeft het aantal gevaarlijke manoeuvres (weg dwarsen, op-of afrijden, inhalen…) doen toenemen en ook het aandeel kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers en voetgangers) doen stijgen. De risico’s op een ongeval zijn daardoor drastisch toegenomen. Het zijn net deze risico’s die de snelheidslimiet moeten bepalen.

In Vlaanderen gebruikt men drie vuistregels om te bepalen of de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u moet verlaagd worden:

  1. Aanwezigheid van lintbebouwing;

  2. Aanwezigheid van gevaarlijke obstakels (vb. bomen of verlichtingspalen) in directe omgeving van de rijbaan;

  3. Fietspaden die aanliggend zijn en dus niet fysiek gescheiden van het gemotoriseerde verkeer.

In Nederland kent men geen lintbebouwing zoals in Vlaanderen. Zij moeten er dus ook geen rekening mee houden. Zij schalen de risico’s van een ongeval in op basis van de aanwezigheid van tegenliggers of dwarsend verkeer. Wegen met een middenberm sluiten een frontale botsing uit en daar mag dan

zelfs 100 km/u gereden worden (staat gelijk met onze 90 km/u wegen). Als er geen middenberm is en dus een frontale botsing mogelijk wordt, bijvoorbeeld bij een inhaalmanoeuvre, daalt de limiet naar 80 km/u (onze 70 km/u). Als er echter ook dwarsend verkeer is, zakt in Nederland de ideale snelheid naar 50 km/u. Indien de Nederlandse criteria zouden worden toegepast op onze volgebouwde 70 km/u wegen, waar verkeersdeelnemers vaker de weg dwarsen, dan zou je er slechts 50 km/u mogen rijden.

Inzicht in deze criteria is belangrijk om het huidige snelheidsbeleid te kunnen begrijpen. Helaas kunnen we de klok niet terugdraaien en blijven we opgescheept met een totaal verkeerde ruimtelijke ordening die van onze verbindingswegen risicowegen gemaakt heeft.

Wil je op dergelijk wegennet het aantal verkeersslachtoffers ingrijpend laten dalen dan ziet VAB drie mogelijke maatregelen:

  1. De snelheidslimiet op de als risicowegen bekend staande wegen verder afbouwen. Dit betekent ook dat op specifieke delen van de 70 km/u wegen de snelheid zelfs naar 50 km/u moet.

  2. De weginfrastructuur drastisch aanpassen zodat tegenliggers, dwarsend verkeer en fietsers gescheiden worden. Dit betekent de aanleg van middenbermen, vangrails langs de wegen en van de rijbaan gescheiden fietspaden. Jammer genoeg is dit niet altijd haalbaar omwille van de hoge kostprijs, maar ook onder meer door de noodzakelijke onteigeningen van voortuinen.

  3. De wagens intelligent maken zodat de snelheid automatisch aangepast wordt aan de risico’s en de ingebouwde hulpinstrumenten ingrijpen wanneer een ongeval dreigt. VAB ziet veel heil in deze laatste optie omdat dit geen grote investeringen vereist vanwege de overheid.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:43
afbeelding van Techno Patat

:(, VAB klinkt me hier een beetjes als de Vereniging Anti Bestuurders zeg ;-)!

Over het verkeerde beleid ga ik zelfs al niets meer zeggen, die reacties komen toch sowieso nog en we zijn het al wat gewoon dat het beleid in België grondig fout zit...

Audi22 17:10
afbeelding van Audi22

Ik ben zelf een limburger en het serieus spuugzat aan het worden. Bedrijven mogen nergens vestigen in limburg, de limburgers moeten het meeste rijden aangezien en ook amper openbaar vervoer laat staan treinen zijn. Altijd maar getaffel, middenbermen, snelheid dan maar verlagen, langbouwverkeer wordt elk jaar breder en breder, voorbij steken gaat niet meer, ken zo een aantal wegen dat je makkelijk als je pech hebt 25km ergens achteraan kan hobbelen omdat ze rijstroken verwijderd hebben plus middenbermen gemaakt hebben, je wordt er gewoon agressief van. Met die doden is onzin, het moet geld opbrengen, als je toch inzit met doden pak dan de niet verzekerden aan, de pillen pakkers, drugs etc etc maar dat doen ze niet want het kost geld, dit is simpel geld verdienen. 10j geleden waren de auto's lang zo veilig niet als nu en toen mocht doorrijden wel, nu zijn ze superveilig en is de snelheid herleid tot stilstaan. Ik ben zelf lid van de VAB helaas en je ziet dat deze mensen wereldvreemd zijn.

P.Nis 16:45
afbeelding van P.Nis

@ Audi22:
* Volgens welke bron moeten Limburgers 'het meeste' rijden? Bestaan daar statistieken van?
* Hoe breed was langbouwverkeer vroeger ten opzichte van nu, en wat is langbouwverkeer? Zijn dat de lange vrachtwagens van bouwmaatschappijen?
* Zijn de doden die vallen in het verkeer onzin?
* Op welke wijze zou het aanpakken van niet-verzekerden het aantal verkeersdoden kunnen doen dalen?
* Wat is er wereldvreemd aan de VAB analyse die 3 mogelijke 'oplossingen' ziet om het dodenaantal op onze shit-wegen aan te pakken?

Audi22 14:10
afbeelding van Audi22

Statistiek, 2 simpele punten, noord/zuid verbinding, klaverblad lummen, zegt meer dan genoeg. Dus die statistieken bestaan, ook vanwege het feit dat er openbaar vervoer de minste dekking heeft van gans vlaanderen. Doden in het verkeer is geen onzin, de onzin is dat het aan de 90km/h ligt dat is pure onzin en daar bestaat geen statistiek van dat 70km/h dat gaan oplossen. Heel simpel, gerichte controles, op drugs, papieren...onverzekerd rijden direct een week enkelband, daar mogen de straffen serieus hard voor zijn. Plus snelheidsboetes inkomens afhankelijk laat de ministers de boetes ook maar eens voelen dan dat alleen het werkvolk het voelt.

Lada44 15:04
afbeelding van Lada44

Als 'bewijs' kan dat tellen...
Limburgers klagen over Limburg: volledig onafhankelijk en onpartijdig onderzoek!

Audi22 19:23
afbeelding van Audi22

Feiten zijn wat ze zijn. Probleem is dat sommige mensen feiten niet onder ogen willen zien en daardoor dat de problemen in limburg elke dag erger worden en deze beslissing is er ook een van;-)

Carlos 17:12
afbeelding van Carlos

Heb niet zoveel wegen die ik dag dagelijks neem maar eentje daarvan hebben ze ook onderworpen aan deze regel en dat is echt ronduit dwaas (Scheldelaan).
Twee rijvakken, middenberm, vangrails, gescheiden fietspad, voetpad (waar toch geen kat op loopt...) en hier was alles 90. Nu alles 70 is geworden, is het alles eerder gevaarlijker dan veiliger...
Een oudere bekende, de Bisschoppenhoflaan in Deurne, is al langere tijd 50 vanaf de brug van Azijn richting Sportpaleis. De andere kant is nog 70. Zeven jaar terug was het ook nog 90...

Carlos 20:09
afbeelding van Carlos

Allemaal zijn ze vervangen! Er staan zelf borden (tijdelijke) op plekken waar ervoor nooit een bord heeft gestaan!

Quin 12:19
afbeelding van Quin

Inderdaad.

Als ik op lagere snelheid rijd, betrap ik me erop dat ik veel sneller afgeleid ben, omdat rijden zo verschrikkelijk saai is. Als je 90 rijdt op de baan, heb je tenminste nog een minimum aan focus nodig.

Ik kijk al uit naar de volledige autonome (betaalbare) wagen. Instappen, knopje op en nog een uurtje slapen :D

ingo dehaene 13:51
afbeelding van ingo dehaene

70 km/h..... moet ik effe waker worden om te geloven

hebben wij nu toch meer tijd om achter het stuur te gapen .. meer tijd om te sms sen.. beetje meer surfen met i phone belangrijker nog eindelijk tijd om van landschap te genieten " geeuuw"

om waker te blijven beetje rommelen met de versnellingen 3de 4de en terug , lekker goede diesel roet produceren ...

beter de fietsers verplichten met drie naast elkaar te fietsen en met zijn allen door het rode licht vlammen zoals dat voor fietsers nu ook al mag !!

ik rijd overal 100 .

Cédric 16:10
afbeelding van Cédric

Ik ken nog mensen die normaal overal 100 km/h rijden. Tenzij er trajectcontrole 70 km/h is, dan lezen ze hun mails op dat stuk.

JanMijnBotte 16:52
afbeelding van JanMijnBotte

Zolang ze bomen langs de weg blijven planten weiger ik te erkennen dat "men" inspanningen doet om het aantal slachtoffers te beperken.
Ik heb tegen 70km/u cruise control (iemand draaide voor me in en heb zelfs geen tijd gehad om de reflex te hebben om te remmen) een auto in de flank genomen en ik had alleen wat blauwe plekken. Dus in theorie als je frontaal op een andere auto zou rijden tegen 70km/u zou je dat overleven en zouden er geen doden meer kunnen zijn. (theorie, je kan altijd ongelukkig aankomen)
Alleen blijven ze koppig verschillende hindernissen, bomen en huizen bouwen zodat welke inspanningen de fabrikanten er toch doden blijven vallen.
Ik begrijp ook niet waarom ze niet stoppen met lint bebouwing.
Ze blijven maar bijbouwen en renoveren. Alle huizen langs steenwegen die "afgeschreven" zijn niet meer goedkeuren om te laten verbouwen en promoten om te bouwen in moderne woningen op veilige plaatsen.

andre123 19:57
afbeelding van andre123

goe bezig,alle bomen omzagen en huizen in de buurt van wegen afbreken,ga je mss ook fietsers en voetgangers verbieden?
mss eens overwegen om in de woestijn te gaan wonen daar staat niets in de weg

Glenn 08:15
afbeelding van Glenn

Hij heeft wel een punt wat de linbebouwing betreft. Dit zul je in andere landen niet vaak zien en maakt het gemakkelijker om de weginfrastructuur veiliger en overzichtelijker te maken. En dat is een collectieve fout van de vlamingen. Een huis bouwen langs een verbindingsweg en dan klagen dat het er gevaarlijk is. Maar nadien wel zagen dat ze elders ook trager moeten gaan rijden ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws