Europa: Benzines aan de roetfilter tegen september 2018

exhaust-pipe-1653783_1280

Vandaag hebben experts van de Europese lidstaten een akkoord bereikt waarbij benzinewagens strenger zullen beoordeeld worden op hun uitstoot. Waardoor vanaf september 2018 elke nieuwe benzinewagen aan de roetfilter zal hangen.

Europa kijkt met strenge ogen naar fijnstof, een goedje dat je vooral met dieselwagens linkt. Toch stoten ook moderne benzinwagens piepkleine partikels uit. En daarop zal de Europese unie vanaf september 2018 strenger op toezien. Met het invoeren van strengere uitstoottests.

Het gevolg spreekt voor zich; benzinewagens zullen een roetfilter moeten installeren om aan de normen te kunnen voldoen. Een piste waar automerken al langer over nadenken. Kijk maar naar Volkswagen die ongeacht de regelgeving eind 2017 elke benzinewagen met roetfilter aanbieden. O ja, voor de regel echt in voegen kan september 2018 moet de 'ie eerst nog goedgekeurd worden door lidstaten en het Europees parlement.

Laatst gepubliceerd

Reacties (56)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:39
afbeelding van Techno Patat

Dan kan elke benzine weer meer beginnen te verbruiken door regeneratieprocessen, grotere tegendruk in de uitlaat,... en dit terwijl het verkeer niet eens de grootste uitstoter is van fijn stof :(!

Dries Segaert 15:54
afbeelding van Dries Segaert

titelalinea: roef-tilter ipv roet-filter ;) of is dat iets nieuws?

Markske 16:25
afbeelding van Markske

En ondertussen hebben ze benzine maar gepromoot als 'schone(re)' brandstof.
Wacht maar af tot iedereen een GDI motor heeft, de heeft een slechtere uitstoot dan diesel op nog niet opgenomen parametets

Evo X 18:33
afbeelding van Evo X

En naar verbruik versus prestaties zal er niks ander opzitten dan GDI. Mijn ouwe 2.0i verbruikt 9,5 liter met 136 pk en de toen nog met de benodigde aandacht 2.4GDI, 8,7 liter met 150 pk. Grotere longen, meer vermogen en minder verbruiken. Intussen heeft grote broer verder verfijnt en heeft kleine zus Hyundai modellen van 1.6 tot 2.0 met 140 en 180 pk.

Tomse 21:00
afbeelding van Tomse

Onzin.. Mazda haalt deze normen met 2 vingers in de neus. Zonder directe inspuiting! Maar wel met een zeer hoge compressie verhouding en een grotere cilinder inhoud. Check your facts

Jelledr 20:17
afbeelding van Jelledr

Wat nog allemaal? Die elite speelt een vuil spel met ons. Wij zijn niet de schuldige, zij zijn het. Wij worden alsmaar meer gestraft, beboet, belogen en bedrogen. Dit zal zich wreken, eerder vroeger dan laat. Hun leugens en werkwijze is blootgelegd. Mensen hoeven alleen nog maar de ogen open te doen.

Techno Patat 13:35
afbeelding van Techno Patat

Je bent verkeerd beland ze Jelle, hln.be is op die andere site :D!

HLN 13:59
afbeelding van HLN

Ge moet zo denigrerend niet doen over onze kwaliteitskrant en ons hooggeschoold lezerspubliek!

Techno Patat 14:18
afbeelding van Techno Patat

Ik ga me nu niet verdedigen (want duidelijk een troll, maar ik kan de moeite dat hij genomen heeft om een account met naam HLN aan te maken wel smaken ;-)! ), maar ik lees wel zelf elke ochtend mijn HLN krantje :-)!
Maar de reactie's die op hun site en facebook komen hebben hetzelfde 'tinfoil-hat' niveau als deze van boven mij :)!

Techno Patat 05:48
afbeelding van Techno Patat

Yep, die houtkachels doen heel veel hé :(! Maarja, als je dat gaat verplichten moeten ze iemand op pad sturen naar elk huis, nu alleen naar elke fabriek en der staan minder fabrieken da huizen :D!

En auto's zijn sowieso al de melkkoeien, dit kan er wel nog bij :-)!

Evo x 01:46
afbeelding van Evo x

Waren over GDI bezig he tomse. Mazda is 't andere inmiddels bijna terug volledig Japanse merk. Ieder z'n huismerk, valt op bij mij, 'k weet het ;)

DS 10:56
afbeelding van DS

Wij gaan hier nog veel lezers kunnen ronselen: hier treffen we nog niveau aan:

Jelledr 13:34
afbeelding van Jelledr

Waarom HLN er bij gaan halen? Dit is gewoon een vrije mening omtrent de toekomstige regelgeving. Het is toch maar normaal dat we ons vragen stellen bij de keuzes

Frut 13:46
afbeelding van Frut

GVA is dé kwaliteitskrant! En voor de iets trageren van begrip HBvL. :-)

Jelledr 13:53
afbeelding van Jelledr

<blijkbaar ging er iets fout>

Het is tegenwoordig een plicht om stil te staan bij wat er wat er zich afspeelt. Het is volstrekt normaal dat we kritischer worden en de ooglappen beginnen af te doen.

Komaan zeg, ze wisten verdomme al lang hoe kankerverwekkend diesel wel was. Toch gaan ze zwijgen en hun zakken vullen. Daarbij wanneer was de eerste elektrische wagen er??? Liever akkoordjes maken met de VAE.

We moesten al veel verder staan, en wat betreft de batterijen, die kunnen een veel hogere autonomie behalen dan wat ze ons willen doen geloven. Zoek het maar op. Waarschijnlijk komen sommigen niet verder dan HLN?
Via alternatieve media kom je veel meer te weten. Probeer het gerust zelf uit en laat de mainstream media maar links liggen.

Vrolijk kerstfeest!

Techno Patat 19:32
afbeelding van Techno Patat

Of zoek gerust eens verder op hoe goed het mogelijk is om alle auto verkeer te laten rijden op batterijen, hoeveel grondstoffen er beschikbaar zijn voor die batterijen,...
Verder kijken dan de mainstream media is inderdaad niet moeilijk, de juiste en correcte informatie eruit filteren daarentegen is des te lastiger precies :-)!

het is niet uit onwetendheid dat we u uitlachen met hln, het is zoals Waxweazel zei met die 'hoog-opgeleide-gedachtengang' :D.

Techno Patat 11:48
afbeelding van Techno Patat

Ik denk dat je ondertussen al eens kon gaan eten van de plus eentjes dat je zou moeten krijgen :D!

hln-lezer 10:43
afbeelding van hln-lezer

Ze zijn allemaal hetzelfde de vuile zakkenvullers van politiekers!
We zullen wij, de kleine man, maar betalen! Ze zouden beter die profiteurs aan den dop en de ziekenkas eens aanpakken.
Om maar te zwijgen van die die van het kindergeld leven!
Een echte schande!
Hebt ge al gezien hoeveel ge moet afdragen aan die schone elite van de regering van uw vakantiegeld?????
We zullen wij wel ons kl... afdraaien en zij gaan eten in chique restautants op ons kosten.

Techno Patat 11:49
afbeelding van Techno Patat

Hahahaha geniaal, je hebt ze goed samengevat die mannen :D!

Het is hier een oldschool gezellig topic aan het worden zeg :P!

Audi22 12:19
afbeelding van Audi22

Voor velen komt het allemaal nog lachwekkend over, maar heel stilletjes gaan we terug de tijd in, geen middeklasse meer alleen arm en rijk. Zeker onder de noemer milieu is veel geld te halen, want denken dat de politiek om milieu geeft is een ilusie alles draait puur om geld.

HLN-LEZER 13:22
afbeelding van HLN-LEZER

Heel juist Audi22 ! De kleine man uitpersen, die hoge meneren van ministers, dat kunnen ze. Ze denken dat we dom zijn, maar we hebben ze wel door. Straks gaan ze ons allemaal een ellentrieken otto doen kopen, maar ze zijn al bezig het geld uit ons zakken te kloppen: eerst den BTW op ellentriek naar 21 percent brengen, en volgend jaar komt er weer zoveel bij!
Binnenkort moet ge uwe nickname veranderen in Dacia22, want een Audi, dat zal allen nog te betalen zijn door die dikkenekken van de Wetsraat!

wimdc 17:55
afbeelding van wimdc

Zou dit ook verplicht worden voor wagens op LPG of CNG?

JelleDr 18:07
afbeelding van JelleDr

Wreed hoeveel controverse er komt op die post. Kijk om af te sluiten: het woord (R)overheid werkt bij mij als een rooie lap op een stier. Ik heb genoeg gezien hoe ze met ons omgegaan zijn en hoe ze verscheidene sectoren volledig naar vodden hebben geholpen. Ergste vanalles is dat dit bewust gebeurd. Ze doen "cru" gezegd de benen open voor een aantal individuen die we niet in de door hun gesponsorde media zien. Met die media houden ze ons liever dom en onverschillig, liever brave slaven die blijven dokken en onwetend zijn. Liever verdelen en heersen dan eerlijk met ons om te gaan.
Bv:Ons doen geloven dat terroristen altijd hun pasje vergeten bij een aanslag. :-) Bepaalde groepen bevoordelen en ongestraft hun gang laten gaan, om ons zo tegen mekaar op te zetten.

Het ergste vanalles is dat het goed lukt en de bevolking zich laat domweg opsplitsen. Nu gaan ze ons warm maken voor een eventueel conflict met Rusland. De mannen achter de schermen hebben niets liever dat er terug een conflict komt. Zoals ze vorige conflicten ook georchestreerd hebben.

Over die alternatieve energie. We moesten veel verder hebben gestaan dan waar we nu staan maar dat werd bewust tegengehouden. Natuurlijk vraagt dit grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn. Maar hoeveel slachtoffers moet die petrodollar nog maken? Eerlijk, hebben we als Belg reeds eens stilgestaan bij dit feit? Voor de elite is het belangrijk dat heel die regio gedestabiliseerd blijft. Slachtoffers trekken ze zich niets van aan.

Wees slim, span samen met groepen die eveneens het slachtoffer zijn van die..

andre123 17:45
afbeelding van andre123

wat een geklaag,bij mijn weten wordt niemand verplicht om met een audi mercedes of bmw te rijden,maar ja nen dacia is beneden onze stand.
span allemaal samen en rij met een fiets,probleem ineens opgelost

Audi22 15:11
afbeelding van Audi22

Sorry maar dat slaat nergens op, je wordt verplicht met de auto te gaan werken, ik ben in mijn 10jarige loopbaan al aan de 6de werkgever toe, puur omwille van reorganisatie's, samenvloeien, veranderingen in de markt....daardoor ook om men werk te behouden verplicht mee te gaan naar andere locaties. Bij u werk wonen gaat tegewoordig eenmaal niet, lonen zijn noemenswaardig niet gestegen, alles wordt duurder en verplichten ons ook steeds meer, terwijl de jongere generatie die met veel en veel minder zijn heel de babyboom generatie moet onderhouden, en de politiek ziet alleen maar een oplossing en dat is taksen op welke manier dan ook, kijk maar eens wat tegen 1januari weer duurder wordt, elektriciteit, water...allemaal basisbehoeften, dadelijk de auto nog zo uitmelken dat niks meer betaalbaar is en beter thuis kunt zitten.

Tering naar nering 16:11
afbeelding van Tering naar nering

Audi22, koopt u een Dacia i.p.v. een Audi, dan bespaart ge al bijna een volledig jaarloon(tje).

Audi22 16:29
afbeelding van Audi22

Haha de zithouding in een dacia is verschrikkelijk en ten 2de zijn het naar hedendaagse normen geen veilige auto's. Dus nee laat maar zitten, ik ben mijn leven nog niet moe;-)

Dacia33 17:10
afbeelding van Dacia33

Ja, velen zijn jaloers op mensen die een Dacia hebben gekocht!
Jaloers omdat Dacia-bezitters zoveel geld hebben uitgespaard, niet met sjoemelsoftware opgezadeld zitten, een echt betrouwbare auto hebben, enz...
Dus dat schijten op Dacia is volledig onterecht!

Bartel 17:20
afbeelding van Bartel

Ben vooral benieuwd of die GPF snel gaat verstoppen bij korte ritten

andre123 17:38
afbeelding van andre123

alfred heeft het begrepen.
trouwens,ik ben ook aan men 6de werkgever toe,ik heb nooit verder dan 15 km gereden,maar ja ik ga dan ook geen 50 km doen om 10 cent meer te verdienen en twee uur langer onderweg te zijn.
ik heb dan ook niet de verslavende behoefte om alles in luxeversie en het allernieuwste te kopen,ik heb geen smartfoon van 500 euro of meer maar een gsm van 50 euro,die doet wat hij moet doen, en ja ik rij met een dacia,niets mis mee,reeds 6 jaar,hoogste rekening 175 euro buiten een setje banden na 70000 km.
onderhoud 1 maal per jaar.
waarmee ik maar wil zeggen wie er iets aan wil doen kan het

Dacia33 18:00
afbeelding van Dacia33

DACIA rules!

JelleDr 23:15
afbeelding van JelleDr

Ik vrees dat velen onder ons binnenkort mogen overschakelen naar een Dacia. Auto's zijn veel duurder geworden de laatste jaren. Op zich valt de stijging allerminst op, maar vergelijk eens de offertes van nu met die van een paar jaar geleden. Ook de Euro is meer dan 30% gezakt. In 2009 een offerte laten maken, Mazda 3 sedan. Fikse korting gekregen 17000e was uiteindelijk de prijs. Nu komen we toch aan de 20000 of meer. Voor niets gaat de zon op natuurlijk. Maar t is toch frappant.

Ward De Bever 08:07
afbeelding van Ward De Bever

Alle verkozenen van onze partij zullen vanaf 2018 zich verplaatsen met een Dacia.
Zo dragen wij ook ons steentje bij aan een beter en schoner Vlaanderen.
Vanaf 01/01/2018 zullen in Antwerpen enkel nog Dacia's worden toegelaten.

Jan Hesp 08:11
afbeelding van Jan Hesp

Ik ben reeds overgeschakeld naar een Dacia!

Protput Alain 23:31
afbeelding van Protput Alain

Voor al die peperdure germaanse brol is Hyundai een volwaardig alternatief, spreek uit ervaring.

andre123 10:54
afbeelding van andre123

ward de bever wacht zeker op een electrische dacia?
hint renault.............

Glenn 12:03
afbeelding van Glenn

Je hebt het stuk waar het ging over een wereldorde die ons gaat onderwerpen en in de ruwe olie gaat verdrinken vergeten te vermelden. Daar zit een boek of b-film in ;-)

Die dacia daar volg ik je wel in. Ben ooit gaan kijken voor zoiets als 2de auto, maar dat is echt gemaakt voor mensen die 0,0 interesse hebben in auto's. Het alternatief, nl abonnement bij De Lijn, was plots een stuk interessanter.

Dacia33 16:19
afbeelding van Dacia33

Veel (heel veel) mensen zien in een Dacia een betaalbaar vervoermiddel met bewezen betrouwbare mechaniek.

andre123 12:45
afbeelding van andre123

mensen die geen interesse hebben in auto's komen die hier ook?
wees gerust,interesse genoeg hier,maar niet aan me blauw betalen ,en schulden maken.
wat ons terugbrengt tot de essentie,het steeds duurder worden,er zijn mogelijkheden om er iets aan te doen,alleen de wil ontbreekt bij velen,liever klagen....
we leven in een van de welvarendste landen ter wereld en toch .......

Jelledr 17:58
afbeelding van Jelledr

't Feit dat er zoveel Dacia's rondrijden toont nogmaals aan hoe hard we slaven worden. Liever heb ik een auto waar ik echt iets mee heb. Een wagen met karakter of een eigen identiteit. Weet niet hoe te omschrijven. Maar dat is iets wat bij heel veel merken ontbreekt. Al kan het ook zeker met voorkeuren te maken hebben. Bovendien neemt al die elektronica veel eigenheid van de wagens weg.

Btw: we zitten bijna in de helft van de 100 posts, gaan we dit halen?;-)

Glenn 12:10
afbeelding van Glenn

Lol, als met een dacia rijden teken van slavernij is zijn we minder slecht af dan vroeger. Toen mocht je in het ruim van een galei kruipen en roeien tot je doodviel.

Voorlopig worden er nog meer dan dubbel zoveel dure renault's en vw's ingeschreven dan dacia's. Van de zgn premium's spreek ik niet want vnl leasings. Trouwens de best verkochte dacia is de Duster, de "dure" suv van het merk wordt hier veel verkocht niet een witte sandero met zwarte bumpers. Luxe slaven, ja ;-)

(°)(°) 13:02
afbeelding van (°)(°)

Klopt volledig.
Een Audi Q2 begint ook aan € 23.250, en komt gemakkelijk boven € 40.000 en daar hoef je echt niet alle opties voor aan te vinken.
Hebben ze mooi voor elkaar gekregen de bedriegers van VAG.
(En het is "die men adverteerT) ;-)

(°)(°) 13:08
afbeelding van (°)(°)

Zit er zoveel elektronica in een Dacia?
En een Dacia-koper/rijder is dus een slaaf?
Een Duster heeft bovendien 10x meer karakter dan, ik zeg maar wat, een VW Golf...

Jelledr 17:29
afbeelding van Jelledr

wat kocht men vroeger eigenlijk? Mensen die wagens niet belangrijk vinden? Of de gewone a- naar -b rijders? Meestal zijn die wagens in verhouding een kwart duurder. Herinner u nog de kadet, equivalent van Astra. Toyota Corolla. Mazda 323. Citroën bx. Tegenwoordig gaan ze het precies zoeken bij Dacia. Das toch een stap terug. Ieder zijn mening natuurlijk maar je had vroeger meer keuze voor hetzelfde geld. Dus we gaan er op achteruit. En als ze slagen in hun plannen wordt autorijden nog veel duurder. Dus wij zijn de slaven van nu. Ook al hebben het beter dan de vorige generatie slaven.

Jelledr 17:39
afbeelding van Jelledr

Btw: niets tegen Dacia of de keuze om met Dacia te rijden. Maar vroeger hadden we veel meer keuze. De prijzen waren op elkaar afgestemd op enkele uitzonderingen na. Juist hetzelfde met uw winkelkar. Bijna niemand koos voor c- merken. Nu wordt bijna meer b en c verkocht dan a. Voor diegene die het spel nog niet doorhebben. We gaan er op achteruit.

(°)(°) 23:28
afbeelding van (°)(°)

En hoe komt het dat we er op achteruit gaan? Kan jij dat uitleggen? Ikke niet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws