Oldtimerwetgeving aangepast vanaf 2017

antwerp-classic-car-event-2016-fotos-autofans-1200px-foto-1041

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar de vernieuwde oldtimerstatuut kan vanaf begin 2017 in voege treden.

Reeds lang was er sprake om de regelgeving rond oldtimers aan te passen. Om onder andere de vele opgesoupeerde Golfjes buiten de regeling van de goedkope verplaatsingen te houden, was er al langer sprake om de minimumleeftijd voor oldtimers op te trekken naar 30 jaar.

overgangsregeling

Dat laatste is er nu ook doorgekomen. Voertuigen die worden ingeschreven als oldtimer dienen de minimumleeftijd van 30 jaar te hebben bereikt. Wel is er in de komende vijf jaar een overgangsregeling voor de verkeersbelasting voorzien, waarin nog steeds 25 jaar als regel geldt. Vanaf 2022 is ieder voertuig dan uiteindelijk pas oldtimer als het 30 jaar op onze planeet rondgetuft heeft. De eigenaars betalen 36 euro rijtaks.

Voor de lichte vracht gaat de rijtaks vanaf 30 jaar ook naar 36 euro in plats van de huidige 148 euro. Over een periodieke keuring is nog niet gestemd. Wel zijn daar wat voorstellen voor geopperd; volledig origineel zou vijfjaarlijks langs moeten rijden, licht verbouwd om de twee jaar en zwaar verbouwde voertuigen moeten dan jaarlijks naar de keuring. Over de definitie van licht en zwaar verbouwd is nog geen duidelijkheid.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Claudio casadei 22:00
afbeelding van Claudio casadei

Hallo
Een vraagje over die aanpassing van de oldtimer wetgeving die in 2017 zou ingaan in wat maand gaat het nu definitief in.
Mvg

Kwinten 10:53
afbeelding van Kwinten

Mijn wagen wordt in juni 2017 pas 25jaar kan ik mijn wagen dan nog inschrijven als oldtimer ?

Dave 11:08
afbeelding van Dave

Zolang de regel niet in voege treed kan je je wagen nog inschrijven als oldtimer. Als de regel pas na juni ingaat heb je dus nog geluk....

Patrick Janssen 21:39
afbeelding van Patrick Janssen

Op 22 mei 2017 zou mijn voertuig 25 jaar oud zijn en zijn 26e jaar in gaan. Kan deze nog ingeschreven worden als oldtimer want links hoor ik zeggen de maatregel gaat in voegen op 1 mei. Rechts van mij zegt men, nee, dit zijn voorstellen die nog moeten uitgewerkt worden. Mvg

Patrick Janssen 21:40
afbeelding van Patrick Janssen

Op 22 mei 2017 zou mijn voertuig 25 jaar oud zijn en zijn 26e jaar in gaan. Kan deze nog ingeschreven worden als oldtimer want links hoor ik zeggen de maatregel gaat in voegen op 1 mei. Rechts van mij zegt men, nee, dit zijn voorstellen die nog moeten uitgewerkt worden. Mvg

Dirk 20:10
afbeelding van Dirk

Mijn wagen is op 10 april 1992 voor het eerst ingeschreven en wordt dus 25 jaar. Momenteel heb ik geen nummerplaat aan de wagen. Hoe kan ik naar de keuring rijden?
Moet ik eerst een O-plaat aanvragen en dan naar de keuring gaan of een Z-plaat bemachtigen om de verplaatsing te maken?

Patrick Janssen 17:46
afbeelding van Patrick Janssen

Voor zover mij bekend zal je toch eerst naar de keuring moeten gaan, want een ongekeurd voertuig daar kun je gewoon geen nummerplaat voor aanvragen. Daar heb je de papieren, voor zover mij bekend, van de autokeuring nodig. Vroeger kon je naar de keuring met een inschrijvingsboekje van een ingeschreven voertuig. Of dit nog kan dat is mij onbekend. Een Z plaat huren hoor ik tegenwoordig meer en meer opduiken. Het is best mogelijk dat het misschien niet anders meer kan. Deze info is onder voorbehoud van juistheid van de regelmentering op dit moment. Mvg

suskewiet 18:22
afbeelding van suskewiet

normaal gezien kon je vroeger de nummerplaat van je dagelijkse wagen op de oldtimer zetten en zo naar de keuring gaan (wel eerst doorgeven/aanvragen aan je verzekeraar) maar weet niet of dat nog mag, best navragen bij de keuring ? Kan zijn dat dit voor je verzekeraar ok is maar ze dit in de keuring niet meer aanvaarden. Een z-plaat huren of van iemand gebruiken is dan de oplossing, kost natuurlijk wel iets. En de makkelijkste/duurste oplossing is natuurlijk een garagist met zijn z-plaat laten gaan

suskewiet 21:02
afbeelding van suskewiet

iemand hier nog iets van gehoord ?

Kapitein Stijn 15:10
afbeelding van Kapitein Stijn

Je kan gewoon met de platen van je dagelijkse wagen naar de controle gaan, wel aangeven bij de verzekering zodat deze je verzekering 1 à 2 dagen overzet. Neem wel al je boorddocumenten van beide wagens mee (zowel van de te keuren auto als de auto waar de plaat afkomt).

Z platen kan je al even niet meer "huren" vermits diegene die met de z-plaat aan de controle aankomt of de eigenaar van de plaat moet zijn of een werknemer hiervan. Je kan zo natuurlijk wel je keuring uitgeven aan een garagist (deze vragen hier meestal tussen de 100 en 200 euro voor, er wordt eveneens even gecontrolleerd of de lampen juist staan enz...)

Voor zij die vragen of ze hun wagen nog op O-platen kunnen zetten: Zolang de wetgeving niet van kracht is kan je je wagen op zijn verjaardag (de dag dat hij 25j is ingeschreven) op O-platen laten zetten. Gaat deze wetgeving echter in (laat ons zeggen) 1 mei moet je niet afkomen met een auto van 2 mei. Dikke pech en 5j wachten.

Tot op heden is er nog steeds geen volledige O-wet gestemd dus blijft de oude wetgeving van kracht (1 mei zal wel niet meer lukken waarschijnlijk).

Hoop dat dit wat duidelijk is, en moest ik ergens fout zitten, verbeter me gerust.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws