Vanaf 1 juli mogen oude en vervuilende auto's de Parijse stad niet meer in. Concreet gaat het om wagens die hun eerste inschrijving kenden voor 1997 en moto's die voor 2000 voor het eerst werden ingeschreven.
De wagens die in deze categorie vallen, zouden het centrum niet meer in mogen op weekdagen tussen 8 en 20u. De bedoeling van de overheid is daarmee de uitstoot en vervuiling in de lichtstad terug te dringen. Tegen 2020 wordt de regel nog wat strenger, dan mogen alleen nog auto's van na 2011 het centrum binnen.
Maar dat was niet naar de zin van de liefhebbers van historische auto's. Zij konden de Parijse autoriteiten overtuigen om een uitzondering te maken voor de echt oude wagens. Echt oud, dat wil zeggen meer dan 30 jaar oud, zoals ondergetekende dus. Ook moeten de wagens een 'Carte Grise de Collection' dragen, een sticker die aanduidt dat het om verzamelexemplaren gaat. Voor youngtimers geldt de uitzondering voorlopig niet, al zegt de Franse oldtimerfederatie verder onderhandelingen te voeren daarrond.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden