Morgen - zondag 15 september - is het autoloze zondag in Antwerpen. Binnenkort wordt Antwerpen misschien continu autoloos. Tegen 2016 gaat de stad dieselwagens die ouder dan 15 jaar zijn weren.
Vanaf 2016 mogen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer rondrijden in het gebied tussen de Singel en de Scheldekaaien. Wagens die tien jaar of ouder zijn zullen moeten worden uitgerust met een roetfilter.
Op deze manier wil Antwerpen de vervuiling terugdringen en een lage-emissiezone creëren. Rij je alsnog binnen met je wagend des terreurs, dan krijg je via nummerplaatherkenning een boete in je brievenbus.
Goed voor het milieu
De Bond Beter Leefmilieu is verheugd met de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur. Zij eisen al langer om deze maatregel in voegen te laten treden. Ook Febiac (sectorfederatie van de auto-industrie) is blij met de beslissing.
Volgens Bond Beter Leefmilieu zijn er trouwens, op de 5.4 miljoen ingeschreven wagens in België, zo'n 100.000 die echt niet meer beantwoorden aan de huidige milieueisen. Voor ambulances, erkende oldtimers en kermiswagens is er wel een vrijstelling mogelijk.
Kanttekening
Sommigen - waaronder wij - zien niet meteen een heilige graal in deze maatregel. Door bepaalde wagens te weren zal er geen gigantisch verschil ontstaan in fijnstofcijfers. Die wagens zullen tenslotte worden vervangen door andere - nog steeds "vervuilende" - wagens. Als die wagens dan opnieuw elke dag in de file staan, dan krijg je nog steeds vervuiling. Het voorzien van de nodige parkeerzones buiten de stadskern om daarna pendelaars met het openbaar vervoer te laten verplaatsen in de stadskern lijkt de betere oplossing.
Ook kan je je vragen stellen bij het viseren van dieselwagens van een bepaalde leeftijd. Een Volkswagen Lupo 3L TDI van 1999 zou niet meer welkom zijn terwijl hij alsnog amper 81g/km CO2 uitstoot. Een nieuwe Volkswagen Golf 7 2.0 TDI is dan weer wel welkom terwijl hij 119 g/km CO2 uitstoot. Daarenboven heeft de overheid jarenlang benzines geviseerd en kunstmatig duur gemaakt waardoor wij Belgen nu helemaal verstokt zijn aan de diesel.
Wij stellen voor om steden zoals Antwerpen te voorzien van een openbaar vervoerssysteem zoals je die in - pakweg - Berlijn vindt en benzinewagens niet meer kunstmatig duur te houden. Anders blijf je rondjes rijden rond het echte probleem...
Goed plan? Of lost dit het probleem van de vervuiling niet op?
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden