Geen facelift voor de MX-5, wel een technologische opfriskuur. Die pronkt met meer pk's, aanpassingen aan de ophanging én een in de diepte verstelbaar stuurwiel. De rijdersauto nog wat verder fijngeslepen zeg maar.
Na een wat teleurstellende derde generatie sloeg de vierde iteratie van de MX-5 in als een bom. En na drie jaar dienst acht Mazda de tijd rijp om de populaire roadster wat bij te punten. Niet door te zwieren met ander bumperwerk, wel door enkel belangrijke technische veranderingen door te voeren. Aanpassingen die zonder twijfel voortvloeien uit de wensen van MX-5-rijders. Waardoor nog maar eens duidelijk wordt dat Mazda haar MX-5 als een échte rijdersauto ziet.
Beginnen doen we alvast met de krachtbron onder de kap. Of beter; bronnen. Want zowel de 1.5 als de 2-liter gaan anders door het leven. Het gevolg van beide motoren klaar te stomen voor de WLTP-cijfers. In het geval van de 1.5 was er niet al te veel werk nodig, al zal hij een stukje zuiniger voor de dag komen én voortaan beschikken over 132 pk en 152 Nm koppel. Een marginale winst van enkele eenheden maar desalniettemin een winst.
15% meer power, zachtere ophanging
Bij de 2.0 atmosferische viercilinder benzine wordt er zwaarder werk geleverd. Aangepaste zuigers, nieuw cilinderhoofd en een geoptimaliseerde luchtinlaat zorgen voor verbeterde cijfers én een lager gewicht. De cijfers dan? 184 pk en 205 Nm koppel. Piekcijfers die de 'oude cijfers' inruilen (160 pk en 200 Nm). Belangrijker is dat het koppel over de gehele vermogenscurve gestegen is én dat de rode zone verplaatst wordt van 6.800 opm naar 7.500 opm. Zonder twijfel een reactie op tweelingbroer Abarth 124 Spider die stoefte met 170 geblazen pk's.
Om de rijdeigenschappen van de MX-5 naar een hoger plan te tillen monteren de Japanners voortaan zachtere ophangingsbussen achteraan. Die zouden de feedback naar het stuur moeten verbeteren. En nu we het over dat stuur hebben, daar valt misschien wel de strafste update van heel de MX-5 te vinden! Want vanaf dit modeljaar zal je dat stuur voor het eerst in de diepte kunnen verstellen (30 mm). Waardoor een grotere groep chauffeurs een betere zitpositie moet kunnen vinden.
Volgende maand staat de opgefriste MX-5 bij de dealers in Japan, dit najaar zal hij hoogstwaarschijnlijk ons vasteland bereiken. Waardoor alle Europese informatie niet lang meer op zich zal laten wachten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden