De populairste Kia op Europese bodem krijgt een duchtige verjongingskuur. Zowel boven- als onderhuids met als paradepaardje een 2-liter diesel met milde-hybridetechnologie. Terug klaar voor de komende jaren, de Kia Sportage.
Elke vierde Kia die in Europa wordt verkocht is een Sportage, waardoor je gerust kan zeggen dat de C-segment SUV een gigantisch succes voor het Zuid-Koreaanse merk is. Tweelingbroer Hyundai Tucson ging eerder dit jaar al aan de facelift, waardoor de Sportage niet achter kan blijven. Wat er juist nieuw is? Een hoop. Logisch ook, voor zo'n belangrijk model.
Minder plomp
Te beginnen met het uiterlijk. Daar wordt het voorsteven voortaan (bij de GT-Line alvast) doorgesneden aan de mistlichten. Een designtrucje om de hoge opbouw van de Sportage frontaal wat te maskeren. Verder noteren we gereviseerde voor- en achterbumpers voor alle modellen en nieuw lichtsignatuur. De pootjes meten nog steeds 16-, 17- of 19-duims maar kregen een nieuwe vormgeving. Idem voor de GT-Line velgen (19 duim).
De carrosserie zelf valt dan weer uit te rusten met vijf nieuwe lakkleuren. Al geeft Kia initieel nog niet mee over welke dat juist gaat. Wel geven ze nog even mee dat elke GT-Line standaard twee einddempers krijgt, joviaal van de Koreanen. Binnenin spreekt Kia dan weer van een vernieuwde instrumentencluster en een infotainmentsysteem met een aanraakscherm van maximaal 8-duim én een nieuw stuurwiel. Wil je helemaal nieuw gaan, dan is er ook nog een nieuwe zwart-grijze bekleding voor het interieur.
Adaptieve cruisecontrole
Bovenop de al bestaande veiligheidsuitrusting poot Kia haar laatst generatie geavanceerde technieken neer. Zo is er een adaptieve cruisecontrole met het zogenaamde Stop&Go (lees: 'file-assistent'), een 360-graden camera voor parkeermanoeuvres en een vermoeidheidsassistent. Vooral dat laatste wil de Europese overheid op termijn verplicht zien in elke nieuwe productiewagen.
Milde hybride
We schreven het al in de intro en we waren niet aan het liegen; de Sportage is voortaan een hybride! Het is te zeggen; een zogenaamde milde hybride. Een pienter systeem dat onder andere ook Audi en co gebruikt om het verbruik terug te dringen. Specifiek gaat het - in het geval van Kia - over een 2-liter viercilinder turbodiesel die hulp krijgt van een elektrische startmotor die vast hangt aan een 48-volt batterij (ipv een oude 12V batterij). Het resultaat is een systeem dat de wagen elektrisch kan doen 'vertrekken', waardoor de CO2-uitstoot met zo maar even maximaal 4 procent af kan nemen in de WLTP-cyclus.
Is dat allemaal wat te new school voor je, dan laat Kia verder nog weten dat de 1.7-liter turbodiesel vervangen wordt door een nieuwe 1.6 die speciaal door de Hyundai Kia groep werd ontwikkeld. Beschikbaar vermogen? 115 en 136 pk.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 21 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden