Mazda blijft geloven in klassieke verbrandingsmotoren. En om dat extra in de spotlight te zetten introduceert het merk een nieuwe diesel. Een 1.8 die in de CX-3 facelift de 1.5 zal gaan vervangen en efficiëntere cijfers moet gaan voorleggen.
Met haar SkyActiv X-technologie belooft Mazda ons het beste van een dieselmotor in een benzineblok. Die technologie is nog echter niet voor dit jaar, waardoor het Japanse merk besloot tussendoor een ander blok te ontwikkelen. Een 1.8 turbodiesel bijvoorbeeld, die in de CX-3 facelift de 1.5 diesel mag gaan vervangen.
Die 1.8 is een doorontwikkeling van de 1.5 Skyactiv-D en doet het met 116 pk (ipv 105) en 270 Nm (identiek). Alles lijkt er op te wijzen dat deze upsizing vooral interessant zal zijn voor de nieuwe WLTP-cyclus. Niets mis mee natuurlijk. Dit najaar zal de opgefriste CX-3 naar onze markt komen. Op termijn is het de bedoeling dat de 1.8 diesel in andere modellen zal gaan verschijnen. Buiten de Mazda2, want daar wordt de diesel uit de rangen gehaald wegens té kleine interesse van klanten.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 23 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden