Officieel: Hyundai i20 facelift (2018)

hyundai-i20-facelift-2018_05

Na vier jaar op de markt geeft Hyundai haar i20 een welgekomen opfriskuur. Een nieuw familiegezicht, opgefriste technologie, meer veiligheidsfuncties en een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Daar kan je toch niet droevig om zijn?

De i20 is Hyundai's speler in een segment waar gerief zoals de VW Polo, Renault Clio en Ford Fiesta de plak zwaaien. Een heus competitief segment en nu onder andere die Polo en Fiesta helemaal in het nieuw steken punt Hyundai haar B-segmenter bij. Geen gloednieuwe generatie dus, wel een facelift. Al mag je daar in het geval van deze i20 eigenlijk niet mals over gaan.

Te beginnen met het uiterlijk, dat in het geval van de 3- en 5-deurs het familiegezicht krijgt aangemeten, Cascading grille in Hyundai-jargon. In mensentaal wil dit zeggen dat de grille er een gebogen lijn bij krijgt op de flanken. Iets dat we eerder al op Kona en Sante Fe kregen te zien maar ook al terug kwam op de i10 facelift in 2016. Tuur je van daaruit verder over het exterieur dan bemerk je achteraan een zo goed als compleet nieuwe derrière met ander bumperwerk, nieuwe locatie voor de nummerplaat en herwerkte lichtblokken, ook voor de Active-versie.

hyundai-i20-facelift-2018

Het staat de Zuid-Koreaan goed, al zeker bij die Active versie. Tenslotte kan je op alle varianten het dak in een contrasterend zwart kleurtje krijgen. Ooit voorbehouden voor de MINI's van deze wereld, anno 2018 gemeen goed in heel autoland.

Met USB-oplaadpunt!

Zo groot de exterieurwijzigingen, zo subtiel de visuele vernieuwingen binnenin. Vooral het opgefriste infotainmentsysteem van 7 duim siert de boordplank, al is dat systeem natuurlijk optioneel. Daarnaast heeft Hyundai 3 (!) andere systemen in de aanbieding die het allemaal zonder navigatie doen. Eentje daarvan is eveneens 7-duim groot en herbergt net zoals zijn 7-duimbroertje Apple CarPlay en Android Auto, waardoor je in principe gerief zoals Waze kan projecteren op het scherm. Meer moet het tegenwoordig toch niet zijn, toch?

hyundai-i20-facelift-2018

Een andere nieuwigheid waar Hyundai graag mee uit pakt? Een USB-lader vooraan. Technologie, het staat niet stil. Al zetten we Hyundai hier even onterecht in hun onderbroek, want zo'n USB-oplaadpunt mag je dan wel aan het gniffelen brengen, zaken zoals een actieve rijstrookassistent, automatische noodrem en grootlichtassistent tonen aan dat de i20 met de grote jongens mee kan.

Dubbelkoppel

In het verkeer kan de i20 trouwens ook vlot mee. De oudere 1.2 benzine met 75 of 84 pk blijft in het gamma als instapmotor, daarboven valt de 1-liter driecilinder turbobenzine met 100 of 120 pk voortaan uit te rusten met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. DSG op z'n Koreaans, zeg maar. Ook nog even over die driecilinder; die doet het voortaan met roetfilter voor betere milieuprestaties.

hyundai-i20-facelift-2018

De Active-uitvoering van de i20 blijft trouwens ook nog vasthouden aan de 1.4 benzine met 100 pk. Al komt eigenlijk zonder discussie elke uitvoering van de i20 het best tot zijn recht met de 1-liter driecilinder turbobenzine, ook al zijn alle blokken conform aan de Euro 6d-normen (lees: je mag er Antwerpen heus nog mee binnen). Tenslotte wil Hyundai ook nog even meegeven dat start-stop standaard is op de gehele reeks, net zoals de 5 jaar garantie ongeacht de kilometerstand.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws