Met het nieuwe TNGA-platform onder de kap heeft Lexus besloten om van de ES zakenberline een wereldwijd product te maken. De opvolger van de GS dus en meteen ook nieuw gerief om de 5 Reeks, A6 en E-Klasse te gaan bekampen.
Eind deze maand zal Lexus alle details van de nieuwe ES uit de doeken doen. Belangrijk daarbij is dat de meest populaire sedan van het merk voor de VS ook naar onze contreien zal komen. Waardoor je binnenkort dus niet meer van GS, wel van ES zal moeten spreken als je het hebt over die Audi A6-rivaal. Verwacht je daardoor niet aan Amerikaanse techniek, want de ES rolt op het TNGA-platform. Een fundament dat Toyota-Lexus ook al gebruikt voor onder andere de C-HR, Auris, Prius en UX.
Het resultaat is hoogstwaarschijnlijk dat de ES gebruik maakt van voorwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving. Pootjes die aangesproken zullen worden via een hybride aandrijflijn, dat is nu al een zekerheid. De Japanners spreken alvast van 'het concept van comfort radicaal te transformeren voor luxeconsumenten over de hele wereld.' We zullen het er eind deze maand nog eens over hebben wanneer we hem van dichtbij hebben kunnen zien, Lexus.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden