De BMW M2 is dood! Geen nood, BMW voorziet meteen vervanging. In de vorm van de M2 Competition, met het motorblok van de M4 en 410 pk sterk. Of hoe WLTP ook voor mooie verhaaltjes kan zorgen.
Kreeg de M2 vorig jaar nog een facelift die je eigenlijk amper kan zien, dan pakt het merk uit Beieren nu uit met een veel grotere update voor de kleinste M'er. Hoogstwaarschijnlijk noodgedwongen, door de strengere normen die met rasse schreden dichterbij komen. De M2 deed het namelijk met een 3-liter zes-in-lijn vanuit 2009, terwijl ze op de rekken eigenlijk een 3-liter zes-in-lijn hebben liggen die in 2014 voor het eerst het levenslicht zag. Jawel, het blok van de M3/M4.
Die zescilinder, met S55-badge - vindt dus nu zijn weg naar de M2. Al mogen we eigenlijk niet meer M2 zeggen, want voortaan is het altijd M2 Competition. De nieuwe krachtbron is 410 pk en 550 Nm sterk en vooral dat koppel (+85 Nm) moet het verschil gaan maken in de hernemingen. De sprinttijd van 4,4 seconden voor de handbak is marginaal sneller dan de 4,5 van voordien.
Niet enkel de motor
Samen met het motorblok neemt de M2 Competition een opgewaardeerde koeling over van de M4 én ophangingselementen vervaardigd uit CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic). 19-duims velgen herbergen dan weer optioneel vergrote remschijven terwijl een nieuwe uitlaatlijn het plaatje af maakt. Al moet gezegd dat die nieuwe uitlaatlijn er vooral is om de strengere emissienormen tevreden te stellen.
Hoe je de M2 Competition kan herkennen? Gemakkelijk als de klant voor het nieuwe oranje (Sunset Orange) of grijze (Hockenheim Silver) kleurtje gaat. Los daarvan krijgt de M2 Competition herwerkte zijspiegels, een nieuwe voorbumper met grotere luchtsleuven en meer zwarte accenten rondom. Binnenin valt nieuw zitmeubilair te rapen en een rode startknop.
Wanneer de M2 Competition nu juist de M2 Coupe zal vervangen kan BMW ons niet meegeven en zal hoogstwaarschijnlijk afhangen van wanneer de nu al bestelde M2 Coupe's van de band zijn gerold. Dat die klanten nu met een zuur gezicht dit bericht aan het lezen zijn, daar zijn we stiekem zeker van. Bestellen kan je de M2 Competition evenwel nu al.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden