Subaru's STI-afdeling viert 30 jaar knallen: tijd voor hulde

subaru-sti_03

Op 2 april 2018 is de sake hoogstwaarschijnlijk rijkelijk over tafel gegaan bij Subaru Tecnica International, want op die dag vierde de sporttak van Subaru haar 30ste verjaardag. Dringend tijd dus om hulde te brengen aan drie letters, STI, die onlosmakelijk verbonden staan met de racerij.

Er zijn maar weinig automerken in de wereld die zo'n autosportsfeer uit ademen als Subaru. Want haal je het merk aan, dan denkt niemand een een praktische SUV of een compacte hatchback, wel een een knalblauw exemplaar met blauwe velgen en een serieuze spoiler op de koffer. Met dank aan Subaru Tecnica International, die het merk drie decennia lang aan een mythisch imago heeft geholpen.

subaru-sti

Toch meteen een kanttekening, want het eerste product waar STI aan werkte was geen Impreza met rallydoeleinden, wel een Legacy met 220 pk en AWD die meteen een wereldrecord op z'n naam wist te zetten; 100.000 kilometer afleggen op 19 dagen met maar enkele kleine tweaks. Om dat te vieren kwam de Legacy RS Type RA op de markt. Gelimiteerd op 100 stuks en met dezelfde aanpassingen als die recordhouder. Denk aan zaken zoals versterkte motorcomponenten, aangepast vliegwiel en herwerkte ophanging. Rally? Daar was eigenlijk nog geen spraken van.

Colin McRae

Tot 1993, wanneer een Brit genaamd Colin McRae voor het Subaru-team ging rijden met, jawel, een Legacy RS. Een combinatie die Subaru wist te verankeren in het World Rally Championship en het blauw-gele kleurschema onlosmakelijk verbond met het Japanse merk. Het gevolg trouwens van een deal met een Brits sigarettenmerk (State Express 555). Snel volgde de Impreza, even snel volgde de Impreza WRX STI en in 1995 nam McRae de gouden WRC-beker in ontvangst.

De grote doorbraak bij het autominnend publiek kwam er echter met de Impreza 22B STI in 1998, tot op heden volgens velen dé knapste Impreza die ooit het levenslicht zag. Met meteen ook een geinige zijnoot over de naam. Want niet enkel zou de 22B refereren naar de motorinhoud (2.2-liter) en de samenwerking met Bilstein, 22B is ook de hexadecimale schrijfwijze voor 555, je weet wel, die sigarettensponsor.

Niet al rally wat de klok slaat

We linken Subaru en STI dus vaak aan de rallywereld. Alleen... is Subaru eigenlijk niet zo succesvol in de geschiedenis van het WRC. Amper drie keer werd een Subaru naar de overwinning gereden. In 1995 met McRae, in 2001 met Richard Burns en in 2003 met Peter Solberg. Om je een idee te geven, van '96 tot '99 nam Tommi Mäkinen jaarlijks de prijs mee naar heus met een Mitsubishi Evo. En Citroën, die hebben 9 (!) overwinningen op hun naam staan.

subaru-sti

In 2008 moest het team vanwege de economische crisis noodgedwongen terugtrekken uit het WRC maar dat stopte Subaru niet om STI-producten op de markt te brengen. Meer nog, tot vandaag is Subaru een gevestigde waarde in de racerij over heel de wereld. En kan je uiteraard een WRX STI bij de dealer gaan halen met eigenzinnige boxermotor, vierwielaandrijving en... een blauwe kleur, uiteraard.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws