Grijpen sportwagenfabrikanten steeds vaker naar de turbo - ja, zelfs Porsche - om straffe cijfers te toveren, dan blijft de nieuwe 911 GT3 RS op z'n eigen kracht ademen. Met 520 pk en een rode lijn van 9.000 toeren tot gevolg. Dit... is... genieten.
Ben je al jaren aan het vloeken op het feit dat Porsche een SUV op dieselpeut bouwt? Wel, die diesel-Cayenne heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat het merk uit Stuttgart ook nog deze 911 GT3 RS kan bouwen, een atmosferische middenvinger naar de ecoridders. Achterin huist namelijk een 4-liter boxermotor met zes cilinders die op het scherpst van de snee 520 pk naar de achterwielen weet te duwen. Schakelen? Dat hoeft pas bij de 9.000 toeren per minuut. Al vrezen we wel dat je dan niet aan het normverbruik van 12,8 l/100 km zal geraken.
Een dikke Duitse worst, zal je dat wezen. Want deze Porker smeekt om het circuit op gestuurd te worden. Daar zorgt een 7-traps automaat met dubbele koppeling (jep, wederom geen handbak), achterwielsturing en knoerten van achterbanden (325/30) voor de straffe rondetijden. Is dat je nog niet extreem genoeg, dan zorgt het optionele Weissach-pakket er voor dat de koolstofvezel stoelen en lichter plaatwerk hulp krijgen van nog extra koolstofvezel stukken en magnesium wielen. Al legt de GT3 RS daarmee nog steeds 1.430 kilogram in de weegschaal. Waardoor het niet echt een pluimpje is.
Of je daar wakker van ligt wanneer je steeds de 9.000 tpm aantikt op je vlucht naar 312 km/u? Dat betwijfelen we. De GT2 RS mag dan nog een stukje sneller zijn (en geinig genoeg ook 'groener'), dit is dé pret-911, zonder twijfel.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden