Na drie jaar in productie mag de bonkers 3-Eleven al op pensioen. Al laat Lotus het trackdayspeeltje niet vertrekken zonder uitzwaaimodel. Zwaaien doen ze met de 3-Eleven 430, een tot 20 stuks gelimiteerde versie met 430 pk... voor een sportwagen van 930 kg.
Jep, dat las je goed, de 3-Eleven krijgt een 430 pk sterke 3.5-liter V6 met supercharger achterin die amper 920 kilogram in beweging moet brengen. Dat is zelfs naar Lotus-normen redelijk bonkers. Het gevolg van de strafste motor die ze op het schap hebben liggen in het lichtste model te zwieren. Een manuele zesbak, achterwielaandrijving met Torsen differentieel en adaptieve dempers van Öhlins moeten de puristen hebberige handjes doen krijgen.
Lotus spreekt dan ook niet over acceleratietijden. Wel over hoe snel deze 3-Eleven 430 het rondje kan doen over Lotus' eigen testtrack in Hethel. 1 minuut en 24 seconden. En dat is sneller dan de Exige Cup 430 en twee seconden sneller dan de 'gewone' 3-Eleven met 416 pk. Twintig stuks zal Lotus bouwen van deze 3-Eleven, voor 102,000 Britse ponden het stuk. Zo'n 115.000 euro in vastelandsgelden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden