Volkswagen heeft met trots te kennen gegeven hoeveel kalenderweken het nog zal duren voor de nieuwe generatie Golf in productie gaat. Jep, lekker Duits. Doen we de berekening, dan kijken we naar de laatste week van juni 2019. Waardoor we ons stilaan kunnen verwachten aan meer stukjes Golf Mk8.
De achtste generatie weeral van de Golf, die we volgend jaar op ons bord zullen krijgen. Met een hoop nieuwigheden, dat staat vast maar ook een bekend gezicht. Want de Golf blijft nu eenmaal het brood en boter van VW. Toch spreken ze bij Volkswagen van de nieuwste Golf sinds zijn lancering in 1974. Anderzijds... dat zeggen ze van elke generatie Golf.
Simpeler, technologischer, groener
Dat lijken alvast de drie peilers te worden waarop de nieuwe Golf zal staan. Simpeler, in die zin dat Volkswagen plant om de line-up wat terug te schroeven. Dit zagen we ook al bij de nieuwe Polo, waar de driedeursvariant op de schop ging. Of we in 2019 nog een driedeurs-Golf zullen zien? De kans is best klein.
Technologischer? Dat spreekt voor zich. Bij VW spreken ze alvast van een gloednieuwe cabine waar 'bij wijze van spreken' het enige analoge detail nog het stuurwiel is. Denk digitale instrumentencluster, verregaande connectiviteit en al evenzeer verregaande autonome technologie. De huidige Golf kwam in België al standaard met adaptieve cruiscontrol en automatische noodrem, ga er maar vanuit dat de volgende generatie daar nog eens stevig over gaat. Denk Audi A8 technologie in een Golf-schulp.
De 'groener'-peiler zal iets subtieler zijn. Nee, de Golf wordt niet plots een elektrische wagen (al zal er plaats zijn voor een e-Golf). Denk aan een mild hybrid-systeem dat via een kleine elektromotor elke benzine- en dieselmotor kan ondersteunen. Waardoor je op hoge snelheden kan 'coasten' op die elektromotor of vanuit stilstand heel traag kan vertrekken zonder verbrandingsmotor (kruipen in de file). Een GTI? Daar zijn we zeker van. Een GTD? Dat verhaal zal misschien iets moeilijker worden.
Wanneer we de nieuwe Golf voor het eerst kunnen bekijken? Die datum hebben we nog niet. Eind dit jaar hebben we nog het autosalon van Parijs (september), volgend jaar dat van Genève. Wij gokken alvast op Genève. De productie start dus halfweg 2019, een lancering bij de dealers kan je verwachten tegen begin 2020. Mooi klaar voor het autosalon van Brussel dan.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden