Hoewel de i30 N voor en op de Nürburgring ontwikkeld werd, wil dat niet zeggen dat de hot hatch er ook lokale rondetijden najaagt. Althans dat zegt Albert Biermann, hoofd van de High Performance-divisie bij Hyundai.
Biermann, voormalig afdelingshoofd bij BMW M, deed de uitspraken tijdens de autoshow van Detroit in een gesprek met Road & Track. Volgens de Duitser zijn we intussen op het punt gekomen dat de 'Ringtijden hun magie en nut hebben verloren. Vooral omdat je er als merk bijzonder veel tijd en moeite moet in investeren, om het record dan naar alle waarschijnlijkheid relatief snel terug kwijt te zijn.
De relevantie is volgens Biermann bovendien kleiner dan ooit daar er op allerlei manier gefoefeld (kan) word(t)(en). "There are companies that spend like five months at the Nurburgring, with tons of people. For that amount of money we can almost develop a whole car. It’s just a waste of time. I don’t do that", aldus Biermann.
Volgens Biermann moet de focus op fun liggen beter dan rondetijden: "You don’t need to be a highly-skilled high-performance driver to have fun in an N car. It should be really accessible to normal drivers. They can sense this N feeling, learn and grow with the car, and get even more fun out of it. That’s our philosophy".
Tot slot geeft hij nog mee dat de N-divisie er eerst en vooral voor het imago is en om de reguliere modellen te verbeteren. “In the end, it doesn’t matter so much how many of these cars we sell. We want to demonstrate that we’re capable of providing really fun-to-drive cars. We want to increase the performance of Hyundai cars".
Na onze test met de i30 N kunnen hem daar alleen maar in bijtreden. Want hoewel de i30 N met performance pack zich aardig uit de slag wist te slaan op het Circuit van Zolder, schitterde de hot hatch eerst en vooral op de weg. Niet dat we een erg circuit-gefocuste hot hatch niet kunnen appreciëren, maar het merendeel van de tijd rij je dergelijke auto's op straat. En dan primeert het plezier boven de rondetijd.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden