Officieel: Mercedes G-Klasse (2018)

2018_meredes-g-klasse-officieel_02

Na heel wat geplaag is het dan eindelijk zover. De nieuwe G-Klasse is officieel!

De G-Klasse opnieuw uitvinden zonder de vele fans voor de borst te stoten. Dat was de opdracht van de Mercedes-ingenieurs bij het ontwikkelen van de nieuwe Geländewagen. Omdat te bereiken bleef het uiterlijk erg trouw aan het origineel maar werden de scherpe hoekjes wat gladder geveild, met het oog op een verbeterde aerodynamica en meer rijcomfort, en groeide het koetswerk in de lengte en breedte, respectievelijk met 5,3 cm en 12,1 cm. Kwestie van de inzittenden extra ruimte te kunnen bieden in alle dimensies. Optisch herken je hem waarschijnlijk het gemakkelijkst aan zijn nieuwe LED-lampen.

Maar het is dus aan de binnenzijde dat de nieuwe G-Klasse echt breekt met zijn voorganger(s). Het dashboard werd radicaal herzien en kreeg daarbij heel wat technologie die we kennen van de andere, high-end Mercedes-modellen. Toch zijn er ook wat leuke knipoogjes gebleven zoals de drie prominente schakelaars voor het vergrendelen van de differentiëlen en de prominente grijphendel voor de voorste passagier.

2018_meredes-g-klasse

Maar Mercedes zou Mercedes niet zijn mocht het de G-Klasse ook niet verbeterd hebben off-road. De nieuwe ophanging werd samen met Mercedes-AMG ontwikkeld. De 4×4 heeft nu een onafhankelijke voorophanging maar nog steeds een starre achteras. Er zijn voor het eerst ook rijmodi. Naast Comfort, Sport, Individual, en Eco introduceert Mercedes ook de G-mode. Deze laatste kan niet door de bestuurder geactiveerd worden maar regelt de G-klasse zelf van zodra de lage veldversnelling geselecteerd wordt. Dit alles met het oog op maximale offroad-prestaties.

Voorlopig heeft Mercedes enkel de G 500 in de aanbieding. Deze krijgt de bekende 4.0-liter V8 biturbo. Goed voor 422 pk en 610 Nm koppel. Tevens introduceert Mercedes ook de 9-traps automaat. Deze moet zijn weerslag hebben op het comfort maar vooral het verbruik. De marktlancering van de nieuwe Mercedes G-klasse is in juni. In Duitsland kost de G 500 versie 107.040,50 euro, Belgische prijzen volgen later. Net zoals andere motorisaties zoals de diesel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 20:10
afbeelding van Wim

tijdloos

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws