De meest controversiële Lamborghini sinds de LM 002 is een feit.
Bijna vijf jaar na de Urus Concept is het productiemodel van de Lamborghini offroader een feit. De SUV van het Italiaanse sportwagenmerk is op zijn zachtst gezegd controversieel. Ook al bouwden de Italianen ooit de LM 002, een monster-SUV met Countach V12 bedoeld voor legerdoeleinden. De Urus tapt uit een ander vaatje en is eerst en vooral bedoeld voor de weg en moet Lamborghini's nieuwe volumemodel worden.
De Urus is gebaseerd op het gekende MLB Evo-platform en deelt zijn techniek met de Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Audi Q7. Daardoor heeft de Urus recht op technische hoogstandjes zoals het door 48 Volt gestuurde systeem met actieve antirolstangen, vierwielsturing en adaptieve luchtvering. Onder de motorkap ligt de gekende VAG 4.0 V8 biturbo die er in de Urus maar liefst 650 pk uitperst.
Dankzij de standaard vierwielaandrijving schiet de stier daarmee naar 100 km/u in slechts 3,6 s terwijl de topsnelheid op een niet te misverstane 304 km/u ligt. Daardoor moet de Urus niet onderdoen voor zijn broertje Huracan. Ook al weegt die meer dan 500 kg minder. Met zijn 5.112 mm lengte en 2.016 mm breedte heeft de Urus een flinke voetafdruk. Ondanks het uitvoerig gebruik van aluminium en lichtgewicht staal zet de uber-SUV toch makkelijk 2,2 ton op de weegschaal.
Niettegenstaande de flinke onroadprestaties van de Urus praten de Italianen maar wat graag over de offroadprestaties. Lambo heeft dan ook uitvoerig gewerkt om de Urus ook naast het asfalt te doen functioneren. Je krijgt daarbij de hulp van het nieuwe Tamburosysteem dat via de Animaschakelaar verschillende settings groepeert onder Corsa, Sport, Strada, Neve, Terra en Sabbia. Op een Belgische prijs is het voorlopig wachten maar die zal naar alle verwachting net onder de 200.000 euro liggen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden