Tesla mag op haar tellen beginnen letten, want een tsunami van autofabrikanten plant een zogenaamd 'Pan-Europees hoog vermogen laadnetwerk', waardoor er tegen 2020 zo maar even 400 snellaadstations langs Europese hoofdverkeerswegen moeten staan voor je elektrische wagen.
Zo'n elektrische wagen, dat is één ding maar hoe ga je daar mee op retraite? Want eerlijk is eerlijk, met een range van pakweg 400 kilometer geraak je niet bepaald in het zuiden Frankrijk. Tesla had dat pijnpunt al lang door en verzachtte de wonde met haar Superchargers, "gratis" te gebruiken laadpalen over heel Europa. Een collectief van Duitse constructeurs, met Ford als Amerikaans buitenbeentje, springen nu op dezelfde laadpalenkar. Het doel? Tegen 2020 maar liefst 400 snellaadstations langs Europese verkeerswagen te plaatsen.
Van Oslo tot Porto
Op die manier zou Pan-Europees reizen mogelijk moeten zijn. Of in mensentaal: van Oslo tot Porto. De stations krijgen een oplaadcapaciteit van 350 KW waardoor vlot opladen mogelijk moet zijn, merkneutraal trouwens. De BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group nemen evenveel aandelen in de joint venture genaamd Ionity. Daarnaast nodigen ze andere constructeurs uit om deel uit te maken van de beweging. Om zo het proces te versnellen.
En o ja, even ter vergelijking; Sinds oktober 2017 heeft Tesla 348 snellaadstations in Europa, goed voor ruwweg 2.400 stekkerpunten. Waardoor de joint venture een best braaf doel voorop stelt tegen 2020.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden