Hyundai toont nieuwe generatie motoren

hyundai-smart-stream

'Smart Stream' is het sleutelwoord en staat synoniem voor een 50 procent thermische efficiëntie, het hoogste percentage ooit gehaald bij motoren voor de openbare weg. Wat uiteraard zijn impact heeft op het verbruik en CO2-uitstoot.

Hyundai heeft de plannen om tegen 2022 maar liefst 10 benzine- en 6 dieselmotoren uit te rusten met de Smart Stream technologie. Waarmee het Zuid-Koreaanse merk in één klap duidelijk maakt dat het nog geen einde wil maken aan de verbrandingsmotor het komende decennia. Want het moet gezegd, er zit nog rek op de huidige technologie. Dat toont dus niet enkel Mazda maar nu ook Hyundai.

Thermische efficiëntie

Er valt namelijk nog serieus wat winst te maken bij de thermische efficiëntie van een verbrandingsmotor. In mensentaal komt het er op neer dat een diesel- of benzinemotor vaak 70 tot 80 procent van zijn beschikbare kracht verliest door dat af te geven als hitte. Wat neerkomt op dus puur verlies van brandstof. De sleutel tot een goede verbrandingsmotor is die hitte te minimaliseren of terug gebruiken.

Om je een idee te geven, zowat de meest thermisch efficiënte verbrandingsmotor op de openbare weg zit in de nieuwe Toyota Prius. En met een thermische efficiëntie van 40 procent is dat nog steeds een verlies van 60 procent. Hyundai gaat er nu prat op dat het dankzij haar experimentele Smart Stream-motoren die efficiëntie tot op 50 procent kan brengen. Een niveau waar enkel een handvol Formule 1-motoren in slagen.

Smart Stream

Hoe Hyundai dat gaat klaarspelen? Wel, het doet alvast niet al haar technologie uit de doeken maar spreekt wel van een continu variabele kleppentechnologie (CVVD) die het mogelijk maakt om de opening van elke in- of uitlaatklep continu aan te passen aan de benodigde kracht. Waardoor ze motoren in principe zowel op de ottocyclus al atkinsoncyclus kunnen laten draaien.

Koppel dat aan een 8-traps automaat met dubbele natte koppelingen en het verlies van de kracht zou minimaal moeten zijn. Wat op haar beurt niet enkel het verbruik ten goede komt maar ook het rijplezier. Een nieuwe 1.6 diesel en even grote benzine zullen de eerste motoren zijn die over de Smart Stream-tech gaan beschikken. Tegen 2022 moet die technologie verspreiden tot maar liefst 10 benzine- en 6 dieselmotoren. Waardoor Hyundai hopelijk nog een decennia een vuist kan maken tegen steeds strengere emissienormen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Evo X 16:20
afbeelding van Evo X

Mitsu's mivec verder verfijnd. En ook hier de vermogenwinst bij dezelfde cilynder inhoud gebruikt om minder te kunnen verbruiken.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws